„Vliegtuigen verbruiken helft minder kerosine tijdens slim taxiën”
Vliegtuigen kunnen door slim te taxiën hun brandstofverbruik aan de grond met de helft verminderen ten opzichte van de normale manier van werken. Dat meldt Schiphol na proeven met een zogeheten Taxibot, een speciaal voertuig dat vliegtuigen van en naar start- en landingsbanen sleept. Het kost evenwel nog jaren voordat deze methode gemeengoed zal zijn, denkt de luchthaven.
De Taxibot is een sleepwagen voor vliegtuigen die rijdt op een combinatie van diesel en elektriciteit. Tijdens de proef sleepte dit voertuig middelgrote vliegtuigen van en naar de baan, waardoor vliegtuigmotoren op dat moment nog niet hoeven te draaien. Wel verbruikten de vliegtuigen op de grond nog brandstof voor het opwarmen van de motoren en energie voor bijvoorbeeld elektriciteit. De aanpak leverde een besparing van het kerosineverbruik tijdens het taxiën op van zeker 50 procent. Bij langere ritten naar de startbaan was dit 65 procent.
Schiphol houdt er rekening mee dat de invoering van slim taxiën als standaard tot uiterlijk 2030 duurt. Dat komt omdat veel aanpassingen nodig zijn aan de infrastructuur en manier van werken op de luchthaven. Zo moeten de rijbanen worden verbouwd om de Taxibot te kunnen laten passeren. Daarnaast moeten medewerkers die zijn betrokken bij het vertrek en de aankomst van vliegtuigen opnieuw worden opgeleid, zoals afhandelingsbedrijven die de Taxibot besturen en piloten.
De Schiphol Group, waar ook Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport toe behoren, heeft als streven om in 2030 emissievrij te zijn. Het verkeer op de grond moet dan geen broeikasgassen meer uitstoten, maar het verkeer op de grond van vliegtuigen wordt daarbij niet meegerekend.