Geen woorden maar daden
Fractiespecialisten uit de Tweede Kamer buigen zich deze weken over de begrotingen van de diverse departementen. Vandaag start de behandeling van de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
NAAM: C. M. P. S. Eurlings
ACHTERGROND: Tweede-Kamerlid voor het CDA sinds 1998. Met de leeftijd van 28 jaar momenteel het jongste kamerlid.
ERVARING: Studeerde in Eindhoven logistiek en heeft in Japan enige tijd onderzoek gedaan naar logistieke stromen. Reist vanuit Limburg bijna altijd met de trein naar Den Haag, „maar dat is de laatste tijd wel afzien.” Doet de begroting van Verkeer voor de tweede maal.
PLUSPUNTEN BEGROTING: „Deze begroting erkent –in elk geval in woorden– de noodzakelijkheid van mobiliteit. Dat is al heel wat na een aantal jaren waarin beweging en transport wel taboe leken. Om mobiliteit ”fun” te noemen, zoals de bewindsvrouw ooit deed, gaat mij te ver. Zeker tegenwoordig is mobiliteit helemaal niet fun. Maar met de stelling dat mobiliteit mág, ben ik het volledig eens.
Positief is ook dat we in het dossier Schiphol een stuk rust hebben gekregen nu de geluidsoverlast niet meer berekend, maar gemeten gaat worden.”
MINPUNTEN BEGROTING: „Groot minpunt is dat minister Netelenbos de files wil terugdraaien door beprijzen. Dat lukt niet. Het is een vaststaand gegeven dat 1 procent economische groei in West-Europese landen steeds leidt tot 1,5 procent mobiliteitsgroei. Beprijzen helpt niet zolang mensen door slecht openbaar vervoer geen echte keuze hebben.
Daarbij komt dat de minister veel te weinig in de weg investeert. Tachtig miljard in vier jaar tijd lijkt veel, maar onder meer het CPB en VNO-NCW geven aan dat het in werkelijkheid veel te weinig is. Dat er nu op één dag soms meer dan 200 kilometer file staat, betekent dat er een enorme inhaalslag te maken is.
Een andere prioriteitstelling in de filebestrijding is hoogst noodzakelijk nu we weten dat Nederland qua investeringsklimaat op de wereldranglijst gezakt is van de derde naar de zesde plaats. Dat zakken heeft mede met mobiliteit te maken. Als een zakenman uit het buitenland zich laat invliegen naar een Nederlands bedrijf, frustreert het natuurlijk enorm als hij vervolgens twee uur in de file moet staan.”
AMBITIE: „Wat het CDA betreft moet de veiligheid in het openbaar vervoer echt beter. Het mag niet zo zijn dat eenvierde van de reizigers, en een nog veel hoger percentage van de conducteurs, zegt wel eens lastig te zijn gevallen. Verder moet er een snelle treinverbinding naar het noorden komen en mag het zogenaamde Rondje Randstad niet naar de verre toekomst worden verschoven, zoals Netelenbos vorige week deed. De achterlandverbinding van mainports moet worden opgewaardeerd tot driebaanswegen.”
INSCHATTING: „Ten aanzien van verbeteringen in het openbaar vervoer zou de PvdA toch eindelijk eens door moeten durven zetten. Wat investeringen in wegen betreft ga ik ervan uit de VVD aan mijn zijde te treffen, maar zelfs de PvdA kan om de noodzaak daarvan eigenlijk niet meer heen.”
CIJFER VOOR MINISTER: „De meeste grote projecten die Netelenbos begonnen is, zijn mislukt: het rekeningrijden, het aftakken van de Betuwelijn. Voorafgaande aan het debat geef ik haar niet meer dan een 5,5. Wellicht doet ze dan in het debat zó haar best dat het alsnog een voldoende wordt.”
TOEKOMSTSLOGAN VOOR VERKEER EN WATERSTAAT: „Ik heb er twee: „Geen woorden maar daden.” En: „Eerst bewegen, dan beprijzen.””