Winkels teleurgesteld over uitblijven versoepeling
Ondernemers zijn teleurgesteld dat de winkels voorlopig nog niet kunnen rekenen op versoepelingen van de maatregelen. Ze blijven de aankomende tijd dus afhankelijk van het winkelen op afspraak en bestellen en ophalen. Winkelketens laten weten dat deze situatie „niet lang houdbaar is” en dat „winkelen op een veilige en verantwoorde manier kan”.
Blokker reageert teleurgesteld op de uitgelekte berichten van het kabinet dat de winkels morgen niet op goed nieuws kunnen rekenen. Voorlopig zullen ze dus door moeten met wat de keten Boek & Bezoek en Bel & Bestel noemt. „Winkelen heeft altijd veilig kunnen plaatsvinden, we gaan dus het liefst zo snel mogelijk weer helemaal open”, aldus de woordvoerder. Zij benadrukt dat Blokker ervan overtuigd is dat winkelen bij hen op een veilige en verantwoorde manier kan.
Ook bij Action is er teleurstelling dat de zaken hun hoop om te openen moeten laten varen. „Aan de ene kant gaan we het liefst gewoon open, maar aan de andere kant is het logisch omdat we zien dat de cijfers niet goed zijn”, licht de woordvoerster het overheersende gevoel van de keten toe. Met de huidige regel van één klant per 25 m2 mogen in de grotere filialen ongeveer veertig klanten tegelijk in de winkel zijn. „De tijdslots geven veel mensen lucht, omdat het in ieder geval weer mogelijk is om spullen te kopen”, aldus de zegsvrouw. „Vooral alledaagse producten zoals diervoeding, waxinelichtjes, shampoo en mondkapjes worden verkocht.”
Hema noemt de huidige situatie waarbij de winkels niet volledig open mogen „natuurlijk niet houdbaar”. Verder wil het bedrijf pas uitgebreider reageren als de persconferentie is geweest.