Fairchild Dornier in acute geldnood
Door het mislukken van de overnamegesprekken met het Amerikaanse Boeing dreigt de Duits-Amerikaanse vliegtuigbouwer Fairchild Dornier volgende week al in acute geldnood te komen. Dat schreef donderdag de krant Süddeutsche Zeitung.
Het na EADS belangrijkste Duitse lucht- en ruimtevaartbedrijf zou komende dinsdag al insolvent kunnen worden, aldus de krant. Fairchild Dornier wilde geen commentaar geven op de financiële situatie en liet alleen weten nog steeds op zoek te zijn naar een strategische partner.
Volgens de krant speculeren bankiers erop dat Boeing de insolventieverklaring van de bouwer van toestellen voor de regionale markt afwacht om het bedrijf dan zonder schulden over te nemen. Als Fairchild Dornier niet aan de betalingsverplichtingen kan voldoen, moeten de Duitse overheid en de deelstaat Beieren leningen van 640 miljoen dollar (704 miljoen euro) afbetalen, omdat zij daarvoor garanties hebben gegeven. Ook een bankkrediet van 160 miljoen dollar (176 miljoen euro) komt dan ten laste van de belastingbetaler.
Het bedrijf, met vestigingen in Oberpfaffenhofen bij München en in Texas, kan de hoge ontwikkelingskosten van de vorige week gepresenteerde Fairchild Dornier 728 met zeventig zitplaatsen niet meer dragen. Voorts vielen geplande inkomsten van enkele honderden miljoenen dollar weg omdat maatschappijen na 11 september orders uitstelden en Airbus minder onderdelen bij Fairchild Dornier bestelde.
Fairchild heeft Dornier in 1996 van DASA overgenomen en in 2000 werd het bedrijf door de Amerikaanse investeringsfirma Clayton, Dubilier & Rice en het Duitse Allianz Capital Partners gekocht. Nog begin dit jaar zei directeur Charles Pieper van Fairchild Dornier dat de financiering van de 728 gegarandeerd was.
Eind vorig jaar hebben de eigenaars met Berlijn, Beieren en de banken overeenstemming bereikt over een investeringspakket van 870 miljoen dollar (957 miljoen euro). Maar toen duidelijk werd dat zo’n 500 miljoen dollar (550 miljoen euro) aan geplande inkomsten als gevolg van de 11-septembercrisis pas later binnen zou komen, werd besloten er een kapitaalkrachtige partner bij te halen.
Duitse politici hebben herhaaldelijk gezegd dat Fairchild Dornier, met meer dan 4000 arbeidsplaatsen, behouden moet blijven. Het bedrijf is de enige Duitse onderneming die zelfstandig vliegtuigen ontwerpt en bouwt. Het model 728 staat in de branche te boek als een modern toestel, dat de concurrentie met andere aanbieders makkelijk aankan. In de zomer van 2003 moet het eerste exemplaar aan Lufthansa CityLine geleverd worden.