Tekort dreigt aan gekwalificeerde personeel voor productie accu’s
De Europese Unie dreigt een tekort aan 800.000 gekwalificeerde arbeidskrachten te krijgen voor de productie van accu’s voor Europese elektrische auto’s in 2025. De Europese Commissie roept de lidstaten op vaart te zetten achter het opleiden en omscholen van werknemers voor die sector, omdat de EU minder afhankelijk wil worden van leveranciers van industriële batterijen uit Azië en Noord-Amerika.
Volgens vicevoorzitter Maroš Šefčovič komen er drie tot vier miljoen nieuwe banen beschikbaar in 2025 in de batterijensector. Maar er dreigt een gat van 800.000 arbeidskrachten door te weinig werknemers met de juiste vaardigheden. De Franse minister van economie Bruno Le Maire stelt voor op Europees niveau opleidingen en trainingen te regelen, zei hij na afloop van een videobijeenkomst van ministers uit verschillende EU-landen die samenwerken om, met publiek en privégeld, een Europese batterijenindustrie op te zetten.
Brussel en veel EU-landen, met name landen met een belangrijke auto-industrie zoals Frankrijk, Duitsland en Italië, vinden de productie van accu’s in Europa van strategisch belang. Daarom ging in 2019 een Europese Batterij Alliantie (EBA) van start, waarbij bedrijven, wetenschappers en beleidsmakers de handen ineen sloegen. Met toestemming van Brussel werd er meteen 3,2 miljard euro aan overheidssubsidie door de zeven landen in gepompt.
De Europese auto-industrie staat bijvoorbeeld te springen om herlaadbare lithium-ionbatterijen. Daarom is het volgens Le Maire ook belangrijk dat de EU een voorraad schaarse grondstoffen waaronder metalen en mineralen in de EU zeker stelt. Eerder zei Šefčovič al dat de EU zich niet kan veroorloven haar huidige afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te moeten inruilen voor afhankelijkheid van schaarse grondstoffen als lithium.