Mogelijk weer nieuwe Franse aanklacht tegen Apple
Techconcern Apple wordt in Frankrijk mogelijk opnieuw aangeklaagd. Deze keer gaat het om zijn reclametool die wordt gebruikt om geld te verdienen met een aantal van zijn apps. Apple zou namelijk geen toestemming vragen van gebruikers voor het ontvangen van gepersonaliseerde advertenties.
Een Franse lobbygroep die start-ups en durfkapitalisten vertegenwoordigt zou dinsdag een klacht hebben ingediend bij de Franse toezichthouder CNIL, meldt persbureau Bloomberg, dat de aanklacht heeft ingezien. Het bezwaar richt zich op de functie Personalized Advertising, die advertenties toont in de App Store, bij Apple News en de Stocks-app, gebaseerd op gebruikersgegevens.
De klacht tegen Apple komt op het moment dat het techbedrijf een software-update voor iPhones en iPads voorbereidt. Die update moet ervoor zorgen dat de hoeveelheid verzamelde gegevens van advertentiesystemen van derden, zoals Facebook, worden gelimiteerd. In tegenstelling tot die functie, is Apple’s gepersonaliseerde advertentiesysteem standaard ingeschakeld.
Gebruikers zijn volgens de klagers, France Digitale, „onvoldoende geïnformeerd over het gebruik en de verwerking van hun persoonlijke gegevens”. Volgens de lobbygroep heeft Apple te veel macht in handen omdat het kan bepalen wie een „partner” is en wie een „derde partij” en dat dit in de loop van de tijd kan wijzigen zonder dat Apple daarvoor de gebruiker inlicht. Volgens Apple zijn de aanklachten „duidelijk vals”.
Eerder diende een groep Franse adverteerders al een klacht in bij de mededingingsautoriteit in Frankrijk. Zij willen voorkomen dat Apple wijzigingen doorvoert in de manier waarop het bedrijf gegevens van iPhone-gebruikers verzamelt. Daarbij zou Apple in strijd met Europese regels handelen.
Ook privacy-activist Max Schrems kwam eerder in geweer tegen Apple. Met zijn lobbygroep Noyb diende hij klachten bij de Duitse en de Spaanse privacywaakhonden in. Dit omdat Apple in zijn ogen onrechtmatig een dienst heeft geïnstalleerd op zijn apparaten en apps waarmee het techbedrijf het gedrag van gebruikers kan volgen.