Unilever wil af van term ‘normaal’ bij verzorgingsproducten
Was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat het woord ‘normaal’ niet meer gebruiken in de omschrijving van hun schoonheids- en verzorgingsproducten. Het bedrijf doet dat in een poging om meer inclusief te worden. Ook gaat het moederbedrijf van Dove en Rexona de huidskleuren en lichaamsvormen van de modellen in hun advertenties en mediacampagnes niet meer digitaal bewerken.
Unilever neemt het besluit na kritiek die het bedrijf kreeg op de non-inclusiviteit van hun advertenties en benamingen van hun producten. Afgelopen zomer veranderde de Indiase divisie de naam van zijn witmakende gezichtscrème Fair & Lovely in Glow & Lovely. Het gebruik van de woorden „eerlijk,” „wit” en „licht” op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. In 2017 kreeg het bedrijf kritiek op een advertentie van Dove, waarin een zwarte vrouw haar topje uitdoet om een witte vrouw te onthullen.
„We weten dat alleen het verwijderen van het woord ‘normaal’ niet het probleem oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid”, zegt Sunny Jain, hoofd van Unilevers departement voor schoonheid en persoonlijke verzorging.
Vanaf maart volgende jaar zal het woord ‘normaal’ niet meer voorkomen om haartype of huiskleur te omschrijven op zo’n tweehonderd schoonheids- en verzorgingsproducten van Unilever.