„Komende jaren 1 miljard euro investeren voor goed fietsnetwerk”
Gemeenten, provincies, vervoerregio’s en het fietssamenwerkingsverband Tour de Force hebben voor 1 miljard euro aan maatregelen bedacht om de komende jaren een goed dekkend landelijk fietsnetwerk te realiseren. De komende tijd wordt samen met het Rijk gekeken welke ideeën uiteindelijk worden uitgevoerd. Dat staat in het plan Nationaal toekomstbeeld fiets.
Het plan werd maandag gepresenteerd door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en Tour de Force voorzitter Henk Brink. Het is een eerste inventarisatie bij alle betrokken partijen over wat er nodig is voor een goed nationaal fietsnetwerk. De plannen zijn gericht op de komende jaren tot 2025.
Van Veldhoven denkt dat de fiets een steeds belangrijker vervoermiddel wordt in Nederland. Investeren is volgens haar dan ook nodig. De gemeenten en provincies zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de bijdragen, maar het Rijk draagt vaak ook een deel bij.
Tour de Force is blij met de brede samenwerking tussen overheden en fietspartijen. „Wij hebben nu in beeld waar de uitdagingen liggen. We zijn er klaar voor en moeten aan de slag om samen versneld te investeren in de fiets”, aldus voorzitter Brink.
Het plan werd in Zwolle gepresenteerd, waar Van Veldhoven ook de „groenste fietsenstalling van Nederland” opende. Het station in Zwolle moet een voorbeeld worden voor andere regio’s over hoe openbaar vervoer en fietsen kunnen worden gecombineerd in een reis. „Een stuk fietsen aan het begin en eind van je school- of werkdag wordt zo nog fijner. En daar heeft iedereen baat bij”, aldus Van Veldhoven.
De stalling in Zwolle kan overtollig water door hevige regenbuien opvangen en vormt samen met het stationsplein een soort superspons voor de stad. Ook heeft de stalling een grote groene tuin waarin nu de eerste voorjaarsbloemen staan.
In de nieuwe ondergrondse fietsenstalling is plek voor 5800 fietsen. Die extra plekken zijn nodig voor het toenemende aantal reizigers van en naar Zwolle. Het station heeft een belangrijke plek in het OV-netwerk van Nederland. Elk uur vertrekken er vanaf Zwolle treinen in acht richtingen.
„Door de fiets volop ruimte te geven, wordt de regio Zwolle bereikbaarder, gastvrijer en gezonder”, aldus wethouder Ed Anker.