Politieke partijen botsen weer over verbreding A27 bij Utrecht
De beoogde verbreding van de snelweg A27 bij Utrecht heeft donderdag tijdens een verkiezingsdebat van ondernemersorganisatie evofenedex weer tot een felle discussie geleid tussen politieke partijen. De SP en GroenLinks haalden vooral uit naar de VVD. De linkse partijen zien de verbreding van de snelweg niet zitten, ook met het oog op de milieuschade. Volgens de VVD is de verbreding „keihard” nodig.
SP-Kamerlid Jasper van Dijk noemde het plan een „waanzinnig prestigeproject” van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen waarbij volgens hem ondoordacht 1,5 miljard euro kapot wordt geslagen. Geld dat volgens de SP beter in het openbaar vervoer kan worden gestoken. Zijn collega Suzanne Kröger van GroenLinks verweet de liberalen vooral dat zij liever „lintjes doorknippen” na de realisatie van nieuwe projecten, terwijl er een enorme onderhoudsachterstand is als het gaat om infrastructuur. D66 verweet de VVD dat het haar plannen op het gebied van klimaat, bereikbaarheid en de natuur niet onafhankelijk heeft laten doorrekenen.
Volgens VVD’er Peter de Groot is er bij het A27-project geen sprake van prestige. Volgens hem is het niet realistisch om mensen die met hun auto’s of vrachtwagens op de weg zitten allemaal in de trein te krijgen. Ook niet omdat vrijheid van bewegen volgens de VVD een groot goed is.
Dat de liberalen ervoor kozen hun programma niet door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) te laten doorrekenen had volgens De Groot onder meer te maken met het gegeven dat de realisatie van een kerncentrale, zoals de VVD wil, niet wordt meegenomen in die berekening. „Daarmee heeft de doorberekening weinig zin”, aldus De Groot. Volgens D66 moet de VVD juist duidelijkheid verschaffen over waar de rekening uiteindelijk komt te liggen.
Zes partijen gingen bij ondernemersorganisatie de discussie aan. Naast de SP, GroenLinks en de VVD, schoven Jan Paternotte van D66, Mustafa Amhaouch van het CDA en Marieke Koekkoek van de pro-Europese partij Volt aan bij het debat.
Behalve de vraag of er momenteel meer geld moet naar onderhoud van infrastructuur in plaats van naar nieuwe plannen, werd er onder meer ook gediscussieerd over de rol van Europa en het eventueel overhevelen van meer bevoegdheden naar Brussel. Volgens Volt schieten veel partijen in een kramp als zij het hebben over het eventueel overdragen van meer macht naar Brussel. Nederland zou wat Koekkoek betreft bijvoorbeeld een leidende rol moeten spelen als gaat om het standaardiseren van internationale spoorverbindingen.