Vernieuwde Alfa 147 toont volwassener en rijdt krachtiger

Vier jaar na zijn debuut achtte Alfa Romeo de tijd gekomen om de 147 bij te schaven. Niet alleen pleegde de autofabrikant cosmetische aanpassingen, hij nam ook de techniek onder handen. Het resultaat deed onlangs een proeve van bekwaamheid.

Arno Witvliet
5 November 2004 15:16Gewijzigd op 14 November 2020 01:50
Het profiel van de vernieuwde Alfa 147 bleef nagenoeg ongewijzigd. Aanpassingen zijn vooral te vinden in het koetswerk en het onderstel. Foto Alfa Romeo
Het profiel van de vernieuwde Alfa 147 bleef nagenoeg ongewijzigd. Aanpassingen zijn vooral te vinden in het koetswerk en het onderstel. Foto Alfa Romeo

In 2000 greep Alfa Romeo met de 147 de titel Auto van het Jaar 2001. Een prijs die doorgaans wordt toegekend aan auto’s die in technisch of conceptueel opzicht de bakens verzetten. De 147 was en is een belangrijke auto voor Alfa Romeo. In de loop der jaren heeft de Italiaanse fabrikant behoorlijk wat terrein verloren, hoewel hij met de 156 en de 147 twee geslaagde marktintroducties op zijn naam heeft staan. Sinds zijn debuut hebben 331.000 consumenten hun handtekening onder een contract gezet waarmee de koop van een 147 werd bezegeld.

De doelgroep die de 147 bedient, blijkt opvallend jong te zijn. Minder opmerkelijk is het feit dat Alfa’s vooral om hun styling en uitstraling worden aangeschaft. De kenmerkende en gedurfde Italiaanse stijlelementen die Alfa’s typeren, onderscheiden de auto’s van de massa.

Krachtigere indruk
De vernieuwde 147 valt met name op door de aanpassingen aan het koetswerk. Vooral de voor- en de achterzijde zijn anders, terwijl het profiel nagenoeg ongewijzigd bleef. De achterklep en de achterlichtunits kregen een nieuwe vorm, waardoor de 147 achter een wat bredere indruk maakt. Aan de voorzijde valt de nieuwe grille op, die gemarkeerd wordt door twee nieuw ontworpen koplampen. Als geheel heeft de 147 aan uitstraling gewonnen. De auto maakt een volwassener en krachtiger indruk.

Ook de bumpers en spoilers kregen een nieuw uiterlijk. Hetzelfde geldt voor het interieur. De karakteristieke kokers met de meters van de eerste versie hebben het veld moeten ruimen. Het nieuwe dashboard is wat gewoner, maar heeft zeer zeker aan bedieningsgemak en overzicht gewonnen. Nieuwe bekledingstoffen en kleurstellingen completeren de opfrisbeurt.

Net als voorheen is de 147 met drie verschillende benzinemotoren en drie verschillende direct ingespoten common rail turbodiesels leverbaar. Vijf ervan bleven ongewijzigd, maar de sterkste diesel is nog krachtiger geworden. Deze 147 1.9 JTD 16V MultiJet biedt een maximumvermogen van 110 kW/150 pk, dat is 10 pk meer dan voorheen. Het maximumkoppel is nu 305 Nm. Met deze krachtbron onder de kap heeft de bestuurder niets te klagen. In 8,9 seconden snelt de Italiaan naar 100 km/u en pas bij 208 km/u houdt hij het voor gezien. Standaard is deze machine gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Stabieler
De uitvoering levert indrukwekkende prestaties en de onderstelaanpassingen pakken bijzonder goed uit. In combinatie met de 1.9 JTD 16V MultiJet motor wordt de 147 standaard geleverd met een nieuw Comfort-onderstel. De andere versies kunnen als optie hiermee worden uitgerust. Deze configuratie bestaat uit een aangepaste wielophanging en andere schokdempers. Hiermee is de 147 stabieler en vriendelijker dan voorheen, zonder dat de kenmerkende lichtvoetigheid en dynamiek zijn verdwenen.

Vanuit Japan en Australië was er sterke vraag naar een automatische transmissie. Alfa Romeo levert de vernieuwde 147 daarom met een zogenaamde Easy Speed-transmissie. Deze transmissie is ontwikkeld op basis van de reeds langer bestaande Selespeed. Net als bij Selespeed is de koppeling vervangen door een elektrohydraulische automatische koppeling. In tegenstelling tot de Selespeed kent de vijfbak nu de traditionele standen neutral, drive en reverse. Verder is de transmissie voorzien van een standaard- en een sportmodus. De prijzen van de vernieuwde Alfa 147 zijn nog niet bekend. Vanaf half januari staat de auto in de showroom van de Nederlandse dealers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer