Binnenland

‘Instagram toont selfie politicus vaker dan inhoudelijk bericht’

Een selfie van een politicus heeft op Instagram meer kans om op iemands tijdlijn te verschijnen dan een afbeelding met veel tekst. Tot die conclusie komen Pointer, de NOS en De Groene Amsterdammer op basis van eigen onderzoek naar bijna 7500 Instagram-berichten van 124 Nederlandse politici.

ANP
3 March 2021 06:01

Uit een analyse van de duizenden Instagram-berichten van de politici kwam volgens de media naar voren dat foto’s waarop gezichten van politici te zien zijn, meer kans hebben om in de tijdlijn van gebruikers te verschijnen dan andere berichten. Bij berichten met veel tekst is die kans een stuk lager, stellen ze. Ongeacht hoe oud het bericht is, hoe populair het is en of op welk moment van de dag het bericht is geplaatst.

Voor het onderzoek werd samengewerkt met de Duitse non-profitorganisatie Algorithm Watch en de hulp ingeschakeld van 675 lezers. Volgens de onderzoekers is het de eerste keer dat het Instagram-algoritme op deze schaal in Nederland is onderzocht. „Hiervoor bestond voornamelijk anekdotisch bewijs dat Instagram voorkeuren geeft aan bepaalde berichten. Maar het was onduidelijk welk soort berichten dat zijn, en hoe sterk die voorkeur is.”

„Als een politicus een inhoudelijke boodschap met tekst op Instagram wil delen, dan is het aannemelijk dat die boodschap aan minder mensen wordt getoond dan wanneer je een selfie plaatst”, zegt Nicolas Kayser-Bril van Algorithm Watch. Hij vindt dat Instagram-eigenaar Facebook niet transparant is over de werking van het algoritme, nu volgens hem blijkt dat het medium zelf een significante invloed heeft op de volgorde van berichten.

Een woordvoerder van Facebook deelt aan Pointer, de NOS en De Groene Amsterdammer mee dat de volgorde van berichten wordt bepaald door persoonlijke voorkeuren en het moment van de dag. „Elke Instagram-feed is uniek. Wat een gebruiker ziet, is gebaseerd op een combinatie van eigen gedragingen: de accounts waarmee je interacteert, de mensen met wie je in foto’s bent getagd en het type posts dat je liket en waar je op reageert”, zegt hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer