Maaltijdboxen HelloFresh niet aan te slepen door crisis
De coronacrisis heeft de populariteit van de maaltijdboxen van HelloFresh goed gedaan. De van huis uit Duitse onderneming leverde afgelopen jaar meer dan 600 miljoen boxen af bij de mensen thuis, verdeeld over veertien landen. Met name in de laatste maanden van 2020 was het topdrukte bij de bezorging, omdat mensen zochten naar een alternatief vanwege de sluiting van de restaurants vanwege het virus.
Net als tijdens de eerste golf besmettingen van het coronavirus kiezen mensen er nu voor om de maaltijdboxen te laten bezorgen en zelf niet naar de winkel te gaan. HelloFresh zag de omzet in het coronajaar ruimschoots verdubbelen tot krap 3,8 miljard euro. Daarbij kampte de onderneming op sommige momenten ook nog eens met capaciteitsproblemen door de grote vraag.
Het laatste kwartaal van 2020 was voor HelloFresh zijn beste kwartaal ooit met een omzet van meer dan 1,1 miljard euro die door 5,3 miljoen klanten werd opgebracht. Het aantal klanten dat boxen bestelde, nam met 78 procent toe op jaarbasis. Zij bestelden in doorsnee ook vaker waarbij de waarde van de bestellingen gemiddeld ook iets hoger lag, aldus het bedrijf.
Het bedrijfsresultaat van de onderneming, de inkomsten voor aftrek van belastingen, rente en eenmalige posten, was ruim 500 miljoen euro. Dat betekende op jaarbasis bijna een vertienvoudiging.
HelloFresh verwacht dit jaar verder te kunnen groeien. Daarbij houdt het bedrijf rekening met een omzetgroei van 20 tot 25 procent, geholpen ook door de overname van de Amerikaanse branchegenoot Factor75. Die deal werd afgelopen november aangekondigd.
HelloFresh, dat ook in Nederland maaltijdboxen bezorgt, meldde geen cijfers van Nederland afzonderlijk. Een woordvoerster geeft aan dat de prestaties in de Benelux van afgelopen jaar vergelijkbaar waren met die van de internationale tak van HelloFresh. Daar was sprake van een groei van de omzet met bijna 114 procent en een bedrijfsresultaat dat 231 procent hoger lag dan een jaar eerder.