Geen koude melk voor Chinese toerist
Zet een toerist uit China geen glas koude melk voor. Hij gruwt ervan. Hoe moet het dan wel? De toerismebranche dacht gisteren na over de mogelijkheden om Chinezen te plezieren. Eenvoudig is dat niet.
China is hot, zo heet het. Economen kijken jaloers naar de onstuimige groei in het Verre Oosten. Terwijl Europa moeite doet om de stagnatie van de economie te ontworstelen, probeert de regering in Peking oververhitting te voorkomen.
De toenemende welvaart zorgt ervoor dat Chinese burgers meer te besteden krijgen. Zelfs vakanties komen voor de welgestelden in zicht; in eigen land -bestemmingen genoeg met een oppervlakte van 9,6 miljoen vierkante kilometer-, maar ook in het buitenland.
Nederlandse touroperators, hotels en restaurants ruiken hun kans. Want met een inwonertal van 1,3 miljard betekent een stijging van het aantal vakantiegangers met 1 procent direct een enorme toename. Op dit moment bezoeken jaarlijks 50.000 Chinezen Nederland. De branche schat in dat dit aantal in 2007 is vertienvoudigd.
Extra impuls vormt de overeenkomst tussen de overheid in Peking en de landen van de EU over visa. Sinds 1 september kunnen Chinezen in groepen van minimaal vijf personen eenvoudiger naar „door de overheid goedgekeurde” landen.
De ontwikkelingen gaven voor werkgeversorganisatie VNO-NCW voldoende aanleiding om met ondernemers uit de toeristische sector bij elkaar te komen in het pand van Gassan Diamonds, een diamantslijperij en belangrijke trekpleister in Amsterdam. De locatie was bewust gekozen. Geen Chinees verlaat Nederland zonder zich te vergapen aan de briljanten en juwelen van de edelsmid. De werknemers van Gassan Diamonds spreken de taal van de Chinezen. In Peking is zelfs een kantoor gevestigd voor extra service.
De keus van Chinezen om met het vliegtuig op Schiphol te landen is niet vanzelfsprekend. Met de luchthaven heeft Nederland weliswaar een belangrijke poort naar Europa in handen, maar het verblijf in ons land maakt slechts deel uit van een complete rondreis door West-Europa. Gemiddeld logeren Chinezen hier twee nachten alvorens verder te reizen.
Onderzoek leert dat Chinezen vallen voor Hollandse tulpen. Verder zijn ze enthousiast over cultuur en architectuur. Nederlanders zien zij als een vriendelijk volk waar ze in het Engels goed mee kunnen communiceren. En nog een voordeel: Nederland telt relatief veel Chinese restaurants.
Struikelblokken zijn er ook voldoende, vooral ten aanzien van cultuur en gewoonten. Zet een Chinees bijvoorbeeld geen glas koud water of koude melk voor. Hij gruwt van koude dranken. Een Chinees drinkt warm water. Koud water is in China onhygiënisch en veroorzaakt darmproblemen. Een kop thee laat een Chinees zich beter smaken.
Een Chinees hecht aan respect. Een spreker moeilijke vragen stellen, is uit den boze. Oosterlingen kunnen ook veel en langdurig fotograferen. Opjagen betekent een gebrek aan geduld.
Verder moeten middenstanders niet met de ogen knipperen als Chinezen met grote coupures willen afrekenen. Terwijl veel winkeliers geen briefjes van 200 en 500 euro aannemen, houdt een Chinees een duidelijke voorliefde voor contant betalen.
Het zijn slechts kleine dingen, maar door rekening te houden met gewoonten en eigenaardigheden bouwen mensen een relatie op met Chinezen. Oud-D66-voorzitter T. Kok gaat nog een stapje verder in zijn liefde voor China. Hij pleitte er gisteren voor China tot belangrijkste handelspartner uit te roepen. „Niet Duitsland of Engeland, maar China kan onze economie een extra impuls geven. Dat vergt een fundamentele keus die we vier eeuwen geleden ook hebben gemaakt. Dat moeten we nu weer doen.” Voor veel ondernemers lijkt dat nog een stap te ver.