Binnenland

Brokstukken Boeing vallen op Limburgse woonwijk

Een regen van hete metalen vliegtuigbrokstukken zaterdag op het Limburgse dorp Meerssen heeft de discussie over de ligging van vliegveld Maastricht Aachen Airport (MAA) doen oplaaien.

Redactie regio
22 February 2021 10:52
In het Limburgse Meerssen kwamen zaterdag onderdelen van een vliegtuigmotor uit de lucht vallen. beeld ANP, Jean Pierre Geussens
In het Limburgse Meerssen kwamen zaterdag onderdelen van een vliegtuigmotor uit de lucht vallen. beeld ANP, Jean Pierre Geussens

De neervallende motorstukken verwondden een vrouw en een kind en veroorzaakten veel schade aan auto’s en woningen. Oorzaak was een explosie en een daaropvolgende brand in de linker­motor van een Boeing 747-400 van Longtail Aviation die net van MAA was opgestegen met bestemming New York. Het vrachtvliegtuig maakte een noodlanding op het vliegveld in Luik.

Volgens de Alliantie Tegen Uitbreiding MAA, die bestaat uit natuur- en milieuclubs en mensen die zich verenigd hebben tegen de uitbreiding van het vliegveld, zijn er in de gemeenten Beek en Meerssen „al zo veel incidenten geweest met losgevlogen dakpannen dat het uitblijven van ernstige slachtoffers een wonder is.” Nog afgezien van de volgens de alliantie „enorme lawaaioverlast van grote vliegtuigen vlak boven de daken van onze huizen.”

De Boeing 747 die zaterdag motorproblemen kreeg, is volgens de alliantie een vijfdehands toestel van dertig jaar oud. Luchtvaartmaatschappij Longtail Aviation, de eigenaar, zou op Bermuda gevestigd zijn. De alliantie noemt Longtail een „avonturier” met drie verouderde vrachtvliegtuigen. „Longtail Aviation was ons in de afgelopen weken al als ‘nieuwe klant’ opgevallen vanwege het exceptionele lawaai van de oude Boeings. Maar het kan dus nog erger.”

Volgens deze groep tegenstanders van de luchthaven werkt het groeiverdienmodel van MAA de risico’s in de hand. De alliantie roept de provincie Limburg, eigenaar van het vliegveld, ertoe op haar verantwoordelijkheid te nemen en de veiligheid en gezondheid van de bevolking rondom de luchthaven te beschermen.

„Wat er exact is gebeurd waardoor de motorbrand ontstond, is op dit moment nog niet duidelijk”, liet het vliegveld in een reactie weten. „De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Luchtvaartpolitie doen hier onderzoek naar, waaraan wij en de luchtvaartmaatschappij onze volledige medewerking verlenen. Het heeft geen zin op deze onderzoeken vooruit te lopen door te speculeren.”

Vlammen uit de motor

Even na vier uur steeg het vrachtvliegtuig met bestemming New York op van Maastricht Aachen Airport en al snel kwam het in de problemen. Ooggetuigen zagen hoe er vlammen uit de motor kwamen. Vervolgens verloor de machine metaalstukken die in een woonwijk in Meerssen terechtkwamen. Een voetgangster raakte daarbij licht gewond en een kind verbrandde haar hand aan een heet stuk metaal dat was neergekomen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft zondag met een team in Luik een eerste onderzoek gedaan aan de Boeing 747-400, zo meldt 1Limburg. „We zijn zaterdag meteen begonnen met het verzamelen van brokstukken en gaan nu ook bij het vliegtuig zelf kijken”, aldus een woordvoerster van de raad.

Aan boord van het toestel bevond zich algemene vracht, met de bestemming New York. Die blijft aan boord zolang het onderzoek in Luik duurt. Een woordvoerder zei dat het viermotorige vliegtuig met de drie overgebleven motoren op een normale manier is geland in Luik en dat het goed gaat met de bemanning. „Ze hebben precies gedaan wat de veiligheidsvoorschriften voorschrijven en de juiste procedures gevolgd.”

Het Team Luchtvaarttoezicht van de nationale politie doet ook onderzoek naar het incident. De afdeling bekijkt of er sprake is van verwijtbare schuld, meldde de politie. Dit politieonderzoek staat los van de verkenning van de OVV. Een verkennend onderzoek door de OVV houdt in dat onderzoekers de feiten verzamelen om te bepalen of er een uitgebreid onderzoek nodig is. Daarvoor gaat de OVV gesprekken aan met de plaatselijke autoriteiten, de hulpdiensten en de luchthaven.

Een woordvoerder van Longtail Aviation zei dat de luchtvaartmaatschappij haar volledige medewerking verleent aan de onderzoeken. De oorzaak van het uitvallen van de motor is nog niet bekend, zei de woordvoerder. Mogelijk hebben de motorbladen tijdens de start iets aangezogen, opperde hij.

Informatiebijeenkomst

Maastricht Aachen Airport (MAA) houdt deze week een online-informatiebijeenkomst voor inwoners van Meerssen. Het vliegveld wil –voor zover mogelijk– toelichten wat er gebeurd is. Ook kunnen mensen tijdens de bijeenkomst vragen stellen en hun zorgen uiten, maakte MAA zondag bekend.

Als het vrachtvliegtuig niet zoals zaterdag naar het zuiden was gevlogen maar naar het noorden, en de brokstukken van de motor op industrieterrein Chemelot terecht waren gekomen, was de ramp wellicht niet te overzien geweest. „Dan hadden we een inferno gehad, zei Lou Wanten, voorzitter van het burgerinitiatief Omwonenden Maastricht Aachen Airport (MAA).

Het burgerinitiatief heeft grote bezwaren tegen de aanwezigheid van het vliegveld pal bij de bebouwde kom van Meerssen en vlakbij Beek en industrieterrein Chemelot.

„Ons wordt gezegd dat er niets veiliger is dan vliegen. Maar dit zijn toestellen uit Arabische landen. Ik weet niet zeker of de apk daar wel zo optimaal is. Dit had heel vervelend kunnen aflopen. In heel Europa zijn er maar twee vliegvelden die zo dicht op de bebouwde kom liggen, en MAA is er één van. Dan kom je toch niet met de grootste jumbojet, een 747-400? Die laat je hier toch niet opstijgen en landen? Met alle kerosine- en fijnstofuitstoot van dien?”

„De mensen in Meerssen zijn enorm geschrokken”, reageerde burgemeester Clermonts van Meerssen zaterdagavond. „Op een dag als vandaag waren er heel veel mensen buiten met dit mooie weer. Ze hebben dit heel intens beleefd. De schrik zit er goed in.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer