Economie

Autobelasting gaat helemaal op de schop

In 2030 mogen er in ons land alleen nog maar volledig elektrische auto’s worden verkocht. De beprijzing van het individueel vervoer zal daarom op de schop moeten. Huub Dubbelman, interim-voorzitter van de RAI Vereniging, schetst hoe dat zou moeten gebeuren.

Tony Vos
20 February 2021 08:12
Huub Dubbelman denkt dat de invoering van rekeningrijden dankzij nieuwe technologie mogelijkheden een steeds realistischer scenario wordt. beeld RAI Vereniging
Huub Dubbelman denkt dat de invoering van rekeningrijden dankzij nieuwe technologie mogelijkheden een steeds realistischer scenario wordt. beeld RAI Vereniging

De RAI Vereniging, als vertegenwoordiger van de autobranche, is één van de organisaties die door het Ministerie van Financiën eind vorig jaar werd gevraagd om mee te denken over concrete beleidsvoorstellen betreffende een nieuw, stabiel fiscaal systeem voor autobelastingen.

Waarom is dat nodig? Op elektrische auto’s wordt geen Belasting van Personenauto’s en motorrijwielen (bpm) geheven en ook geen wegenbelasting. Door het rijden op stroom in plaats van op benzine of diesel mist de overheid een behoorlijke hoeveelheid accijnzen. Als het aandeel elektrische auto’s de komende jaren fors toeneemt, heeft Den Haag een probleem.

Bovendien wordt de moderne personenauto op benzine steeds zuiniger door de nieuwste technieken van hybrides en plug-in hybrides. Dus ook daardoor slinken de inkomsten in Den Haag.

Dubbelman: „De overheid, de branche en de consument zitten samen in een transitieperiode. Het doel is om de mobiliteit te verduurzamen. Het moet schoner en zuiniger. De consument moet geattendeerd worden op de brede waaier aan mobiliteitsopties. Daaronder vallen alternatieve brandstoffen, volledig elektrische auto’s, waterstof met brandstofcellen, hybrides, maar bijvoorbeeld ook snelle, elektrische fietsen en deelauto’s.”

De RAI Vereniging stelt als basis het betalen per gereden kilometer voor in hun uitgewerkte plannen. Dubbelman: „Het zogenaamde rekeningrijden is de laatste jaren behoorlijk naar achteren geschoven op de politieke agenda. Nieuwe technische oplossingen maken de toekomstige invoering gemakkelijker en minder kostbaar. Geen tolpoorten bouwen, maar gebruik maken van nieuwe digitale technieken. Makkelijk te implementeren hulpmiddelen die het eigen gedrag ook voor de consument inzichtelijk maken. Daarover kan de politiek binnenkort beter discussie voeren.”

Filedruk

Maar Dubbelman kijkt veel breder. „In deze tijd van veel thuiswerken is de filedruk in Nederland enorm gedaald. Waar werkgevers voorheen iedereen op kantoor wilden laten werken, blijkt nu dat de meeste bedrijfsprocessen ook doorgaan als mensen thuis werken. Dat betekent dat dit eveneens kan bijdragen aan een lagere milieubelasting door het verkeer.”

Dubbelman: „De overheid streeft naar een vaste stroom inkomsten uit autobelastingen en daarom is een ander systeem onontkoombaar. Het is wel belangrijk dat de overheid van begin af aan eenduidig communiceert. De automobilist moet bijtelling en subsidies begrijpen.”

De interim-directeur weet niet wat de consument over enkele jaren kwijt zal zijn aan de eigen auto. „Dat is nu nog moeilijk te becijferen. Kijk eens naar de brandstofprijzen aan de pomp. Wie op benzine rijdt betaalt op de autosnelweg misschien 20 eurocent meer per liter dan op het platteland. Maar waar een kilowattuur thuis zo’n 23 cent kost, kan dezelfde hoeveelheid aan een snellader wel twee tot vier keer zo duur zijn. Daarmee behoudt de consument ook in de toekomst invloed op de kilometerprijs door simpelweg goed te plannen. Dat staat los van de kilometerbeprijzing die de overheid zal gaan invoeren.”

Duurder

Het lijkt er wellicht op dat de automobilist over een paar jaar alleen maar duurder uit zal zijn. Dubbelman denkt daar genuanceerder over. „De consument en ook de zakelijke rijder die grote afstanden afleggen, zullen meer gaan betalen. Daardoor dwing je mensen ook om kritisch te kijken naar de eigen mobiliteit. Kan die vergadering niet online?”

Wordt de consument die met moeite een oude auto kan rijden niet het kind van de rekening? Dubbelman denkt in zekere zin van wel. Hij ziet een mogelijke oplossing. „Leasetermijnen zijn de afgelopen jaren toegenomen van 3 naar 5 jaar. Als de overheid met subsidies ultraschone auto’s bevoordeelt voor een periode van 3 jaar, dan komen die auto’s sneller en met lagere kilometerstanden beschikbaar voor de particuliere koper. Dat heeft een gezonde doorstroming tot gevolg zodat milieuvriendelijkere auto’s sneller hun weg vinden naar de onderkant van de markt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer