Privacyhandleiding voor onlineverkiezingscampagnes partijen
Omdat de verkiezingscampagne zich dit jaar meer dan ooit online afspeelt, komt privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) met een handleiding. Zo kunnen politieke partijen voorkomen dat hun gerichte digitale campagnes tot overtredingen van de privacyregels leiden.
De AP heeft zeven basisregels opgesteld waar partijen zich aan moeten houden. Zo moeten ze zich afvragen of het wel noodzakelijk is dat er persoonsgegevens worden gebruikt voor een onlinecampagne, en wordt de partijen aangeraden een deskundige op het gebied van privacy en persoonsgegevens in huis te halen. Vooral de regels rond ‘microtargeting’, waarbij partijen hun advertenties op één specifieke groep richten, kunnen erg ingewikkeld zijn, waarschuwt AP.
Daarnaast moeten de politieke partijen goed nadenken over hun eigen rol als ze een bedrijf inhuren dat de campagne organiseert. Vooral grote partijen huren vaak een extern marketingbedrijf in voor de digitale campagne. Dat roept de vraag op of de partij of het campagnebureau verantwoordelijk is voor het verwerken van de gegevens en het naleven van de privacywetten. Verder waarschuwt de Autoriteit dat ook voor het verzamelen van openbare gegevens bepaalde regels gelden.