CJP ziet tweedeling in cultuuronderwijs
De ene middelbare school weet zich in coronatijd goed raad met digitaal cultuuronderwijs, de andere juist niet. Dat meldde CJP, de stichting die zich bekommert om het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor alle jongeren. De situatie veroorzaakt volgens CJP een tweedeling tussen scholieren.
Scholen in het voortgezet onderwijs boden in 2020 –waarin het lastig was om naar culturele instellingen te gaan– in totaal 40 procent minder culturele activiteiten dan in eerdere jaren. Ten opzichte van 2019 daalde het aantal ondernomen activiteiten van 1,1 miljoen tot net iets boven de 700.000.
De organisatie betreurt het dat sommige leerlingen min of meer van cultuureducatie verstoken blijven. Cultuuronderwijs kan kinderen volgens CJP namelijk bij uitstek helpen hun isolement te doorbreken.
Bijna tachtig middelbare scholen doen in 2021 weer mee met de CJP Cultuurkaart, een culturele creditcard die door de leerlingen individueel of samen met de klas kan worden besteed.