‘Opnieuw chaos bij Europese grenzen door coronamaatregelen’
Door nieuwe coronamaatregelen voor het beroepsgoederenvervoer ontstonden maandag bij verschillende Europese grenzen kilometers file en kwamen honderden chauffeurs stil te staan. Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat de Europese Unie (EU) ingrijpt en de soepele doorgang van internationaal vrachtverkeer verzekert.
Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk kondigden afgelopen weekend plotseling testverplichtingen en extra controles voor het vrachtverkeer aan, wat direct leidde tot opstoppingen. Alle chauffeurs die naar of via Duitsland rijden, moeten bijvoorbeeld een negatieve coronatest laten zien als ze uit Tirol, Tsjechië of Slowakije komen.
Het gaat om belangrijke routes, vooral de Noord-Zuid-corridor door Tirol wordt veel gebruikt. Hoeveel Nederlandse chauffeurs last hebben van de vertragingen, is onbekend.
Bij de grensposten zijn volgens de branche nauwelijks testlocaties waar chauffeurs gebruik van kunnen maken, waardoor zij geen kant op kunnen en urenlang stilstaan. Zo zijn bij de Italiaanse grensovergang Brenner en de Tsjechisch-Duitse grens lange files ontstaan. Het drukke vrachtverkeer aan de Tsjechische grens komt mede omdat veel Duitse ondernemingen met basisproducten werken die in Tsjechië worden gemaakt.
Om een soepele doorgang van goederenvervoer te garanderen, heeft de Europese Commissie vorig jaar een aantal regels vastgesteld zoals het instellen van zogeheten Green Lanes. Die garanderen vrachtverkeer onbelemmerde doorgang bij grenzen. Hoewel lidstaten een lange tijd die regels hebben nageleefd, nemen verschillende landen volgens TLN nu toch weer het heft in eigen handen door vrachtverkeer extra maatregelen op te leggen.
TLN-voorzitter Elisabeth Post wijst erop dat het internationaal goederenvervoer onmisbaar is voor de bevoorrading van winkels, apotheken en ziekenhuizen. „Daarom moet het vrachtverkeer zoveel mogelijk ongehinderd door kunnen rijden. Het kan niet zo zijn dat landen plotseling hun grenzen sluiten of uiteenlopende coronamaatregelen nemen en vrachtwagens massaal stil komen te staan.” Post voegt daaraan toe dat „we schijnbaar niets hebben geleerd van de situatie van vorig jaar, toen in heel Europa duizenden vrachtwagens stilstonden.”