Consument koopt steeds meer via internet
De consument heeft vorig jaar de helft meer boodschappen gedaan via internet. Er kwamen meer kopers en per koop werd er meer besteed.
Volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel bedroegen de bestedingen in 2001 rond de 320 miljoen euro. Dat is met 0,4 procent nog maar een fractie van de detailhandelsbestedingen.
Consumenten deden hun aankopen voor 87 procent bij Nederlandse internetwinkels. Die winnen terrein op de Amerikaanse concurrenten.
Niet alleen consumentenelektronica schoof over de virtuele toonbank, producten voor huis en tuin worden vaker elektronisch verhandeld. Aan de verkoopkant zijn meer bekende Nederlandse winkelnamen te vinden. Vooral de detaillisten in voeding timmeren flink aan de weg.
De omzetten zijn nog gering. Bijna de helft van de onderzochte webwinkels had een omzet van minder dan een kwart miljoen euro. Tweederde van de verkopers verkoopt zijn producten niet alleen via internet, maar heeft ook ’echte’ winkels of minstens een catalogus.