Strengere controle op rusttijden chauffeurs
Het wordt moeilijker voor vrachtwagen- en buschauffeurs om te frauderen met hun rij- en rusttijden. Sinds 1 februari kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over een langere periode controleren of chauffeurs zich wel aan hun rij- en rusttijden houden. Bovendien krijgen chauffeurs én het bedrijf nu een boete als ze frauderen met de tachograaf, het apparaat dat registreert hoe lang een chauffeur al aan het rijden is, in plaats van alleen het bedrijf. Chauffeurs lopen ook het risico hun bestuurderskaart te verliezen.
De regels zijn aangescherpt omdat chauffeurs en ondernemers blijven zoeken naar nieuwe manieren van frauderen, stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Vrachtwagen- en buschauffeurs moeten verplicht dagelijks 11 uur achter elkaar uitrusten en een keer per week 45 uur aaneengesloten.
De ILT controleert of de rusttijden goed worden nageleefd met de data van de tachograaf. Eerst konden chauffeurs alleen op heterdaad worden betrapt, maar nu worden de rusttijden gecontroleerd vanaf de laatst gemeten wekelijkse rusttijd. Zo wordt het makkelijker om fraudeurs te betrappen.