Drukte bij onderhoudsbedrijven door winterweer
Onderhoudsbedrijven en cv-installateurs hebben het momenteel erg druk door het winterweer. De bedrijven zetten zoveel mogelijk werknemers in om te voorkomen dat mensen in de kou komen te zitten door bevroren leidingen of een uitgevallen cv-ketel.
Bij installatiebedrijf Feenstra zijn de afgelopen dagen veel meer telefoontjes binnengekomen dan normaal het geval is. Zondag werd er 2100 keer gebeld, ruim drie keer meer dan normaal gesproken. „Wij hebben alle mensen die eigenlijk administratief werk doen ook op de telefoonlijn gezet en er is nog steeds een wachtrij voordat je geholpen wordt”, zegt de woordvoerder van Feenstra.
Brancheorganisatie Techniek Nederland ziet bij de aangesloten cv-installateurs en onderhoudsbedrijven dat het heel druk is. Veel onderhoudsbedrijven zijn daarom langer open. Zo is Feenstra dag en nacht bereikbaar en ook andere bedrijven zijn de hele dag te bellen in geval van nood. „De storingstelefoon gaat non-stop. Normaal gesproken werkt onze storingsdienst tot 22.00 uur, maar nu gaan we langer door”, zegt Sima Service en Onderhoud uit Voorburg in een verklaring.
De woordvoerder van Feenstra zegt dat de monteurs niet direct op elke melding afgaan vanwege de drukte. „We proberen altijd eerst om het telefonisch op te lossen, door te kijken om welke foutmelding het gaat.” Reguliere onderhoudsbeurten worden bij grote drukte uitgesteld om noodgevallen te verhelpen.
De problemen doen zich vaak voor bij slecht onderhouden of oude cv-ketels. „De ketels draaien met deze strenge vorst langer en op vol vermogen, waardoor ze eerder uitvallen”, stelt de woordvoerder van Techniek Nederland. „Mensen moeten regelmatig onderhoud laten plegen. Alleen dan werkt de cv-ketel naar behoren en dan is de ketel ook energiezuiniger en veiliger. En oude ketels moeten op tijd vervangen worden. De gemiddelde levensduur van een cv-ketel bedraagt 15 jaar.”