Appel CHE-baas over coronastudent dringt door tot Tweede Kamer
Een deel van de Tweede Kamer is gecharmeerd van het appel van CHE-baas Jan Hol om studenten die door de coronacrisis studievertraging hebben opgelopen een gratis extra collegejaar te geven. Dit geldt in elk geval voor D66, GroenLinks, SP en PvdA.
Of het extra jaar er ook komt, is nog niet duidelijk. In een reactie verwees premier Rutte naar het speciale onderwijsprogramma ter bestrijding van achterstanden waar de bewindslieden Van Engelshoven en Slob van Onderwijs momenteel mee bezig zijn. „Er zijn geen taboes, deze suggestie wordt daarin meegenomen”, verzekerde hij.
In de Tweede Kamer en ook daarbuiten groeit de zorg over wat de coronacrisis betekent voor jongeren en studenten. Diverse kinder- en jeugdpsychiaters pleitten onlangs voor een Deltaplan jeugd. Een twintigtal wethouders sloot zich daar begin deze week bij aan en donderdag pleitten ook PvdA, D66, SP daarvoor. Onderdeel van het plan zou onder meer moeten zijn het versterken van de capaciteit van de kinder- en jeugdggz. Ook de toegankelijkheid van de Kindertelefoon moet beter, vinden de initiatiefnemers.
Een brede Kamermeerderheid onderschreef donderdag een plan van CU-fractievoorzitter Segers om tijdig een adviescommissie te vragen herstelplannen op te stellen voor de periode na de coronapandemie.
Vaccinatietempo
Zorgminister De Jonge kreeg tijdens het debat steun voor zijn plannen om het vaccinatietempo nog meer te verhogen door het verder aanpassen van het voorraadbeheer, al houden sommige Kamerleden onder wie CU-leider Segers, hun hart vast. Voor een optimale werkzaamheid van de vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna, die nu worden ingezet, moeten burgers twee keer worden geprikt met een intervalperiode van drie tot zes weken. In het begin koos De Jonge ervoor om voor iedereen die een afspraak had voor de eerste prik de tweede al op voorraad te houden. Later hield hij die buffer aan voor de helft van de groep. Nu is het plan om zoveel mogelijk mensen op te roepen voor de eerste ronde en slechts nog een minimale noodvoorraad aan te houden van vijf prikdagen. Volgens De Jonge hebben experts hem verzekerd dat het dan nog net moet lukken om de tweede prik binnen zes weken te geven, ook als er een keer een al geplande levering wordt afgezegd.
Tijdens het debat vroeg de Kamer De Jonge verder te reageren op de suggestie van ic-arts Peter van der Voort (UMCG) om bij het vaccineren voorrang te geven aan de 1,2 miljoen mannelijke 50-plussers met overgewicht. Ter onderbouwing rekende Van der Voort onlangs voor dat 72 procent van de Covid-19-patiënten op de ic’s man is. Driekwart van hen heeft overgewicht. Deze groep met voorrang inenten, betekent dat de druk op de ic’s met zo’n 60 procent daalt, aldus de medisch-specialist.
De Jonge zei een debat daarover niet op voorhand uit de weg te willen gaan. Het prioriteren van obese senioren botst volgens hem ook niet op voorhand met de vaccinatiestrategie van het kabinet waarin risicogroepen uitdrukkelijk als eerste doelgroep zijn genoemd. „Obese mannen kunnen daaronder vallen, al rijst wel de vraag of huisartsen en de GGD’s hen met voorrang kunnen uitnodigen, aangezien ze in de medische databestanden niet standaard als zodanig zijn geregistreerd.”
Premier Rutte, ook aanwezig bij het debat, uitte zijn bedenkingen bij het plan. Hij vreest dat het de uitvoering alleen maar vertraagt en bemoeilijkt als huisartsen en de GGD’s allerlei afzonderlijke patiëntgroepen met voorrang moeten uitnodigen. Om diezelfde reden voelt hij er weinig voor het logistieke deel van de vaccinatieoperatie over te laten aan Defensie, of andere externe partijen, zoals de afgelopen dagen massaal werd bepleit.
Vaccinatiepaspoort
De komende weken gaat het kabinet zich beraden op het advies van de Gezondheidsraad van donderdag over hoe om te gaan met private instellingen die een vaccinatiebewijs als voorwaarde willen gaan stellen voor de toegang tot hun diensten of voorzieningen. Volgens de raad hebben zij daarvoor de ruimte, zolang zij binnen de grenzen van de relevante wet- en regelgeving blijven.
In het advies staat dat uiteindelijk de Tweede Kamer aan zet is. Zo kan de Kamer ervoor kiezen werkgevers en ondernemers de vrije hand te geven, met als gevolg dat de rechter bij geschillen van geval tot geval moet bepalen wanneer zo’n vaccinatiepaspoort wel of niet is toegestaan. Het andere uiterste is om het inzetten van vaccinatiebewijzen te verbieden. Daar tussenin zijn ook nog tal van mogelijkheden. Zo kan de Kamer kiezen voor een gedeeltelijk verbod, voor een plicht van private partijen om vooraf te toetsen of de voorgenomen inzet van een vaccinatiebewijs voldoet aan de juridische eisen, of voor zelfregulatie waarbij brancheorganisaties, beroepsverenigingen en belangenorganisaties bepalen wanneer een coronapaspoort acceptabel is.
De Jonge schat in drie à vier weken nodig te hebben voor hij het kabinetsstandpunt hierover naar de Kamer kan sturen. Daarna volgt er een debat.