Binnenland

Ombudsman wil tegemoetkoming ov-abonnementhouders om corona

Openbaarvervoerbedrijven stellen zich geregeld niet soepel op tegenover reizigers die tijdens de coronacrisis hun abonnement hebben aangehouden. Om verspreiding van het virus tegen te gaan adviseert het kabinet zo min mogelijk gebruik te maken van het ov. „Veel abonnementhouders hebben daardoor kosten gemaakt, zonder dat er een dienst van de vervoerder tegenover stond”, zegt OV Ombudsman Bram Hansma.

ANP
2 February 2021 09:23

„Een gebaar naar deze groep zou ook goed zijn uit het oogpunt van klantenbinding op langere termijn”, aldus Hansma dinsdag. Hij wijst erop dat het rijk de ov-bedrijven een zogenoemde beschikbaarheidsvergoeding heeft betaald van in totaal zo’n anderhalf miljard euro. „Jammer dat desondanks veelal geen gebaar is gemaakt naar de groep reizigers die hun abonnement hebben aangehouden.”

De OV Ombudsman roept openbaarvervoerbedrijven op flexibel te zijn als het kabinet versoepelingen van de coronamaatregelen aankondigt. „Vervoerders moeten dan snel hun dienstregeling weer uitbreiden. Dus geen beschouwing na een lange periode, maar direct op het moment van de versoepelingen.” De bedrijven hebben volgens Hansma ook hun dienstregeling voor komend jaar flink versoberd, met uitzondering van het Amsterdamse GVB en de Nederlandse Spoorwegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer