Reorganisatie Douglas gaat grotendeels aan Nederland voorbij
De grote reorganisatie bij parfumerieketen Douglas treft Nederland nauwelijks. Volgens een woordvoerster is er geen sprake van „geforceerde en grootschalige sluitingen” bij de 111 vestigingen in Nederland. Douglas maakte eerder donderdag bekend zo’n 500 van zijn circa 2400 winkels te willen sluiten. Met name in Zuid-Europa zou dat gevolgen hebben, maar ook in Duitsland verdwijnen rond de 60 winkels.
Het bedrijf maakt pas na het weekend bekend welke winkels precies worden gesloten. Eerst wil Douglas het eigen personeel inlichten. Alle winkelsluitingen moeten in het najaar van 2022 afgerond zijn.
Douglas zet de stap omdat een deel van de verkopen is verschoven naar de webwinkel. Die verschuiving versnelde afgelopen jaar door de coronapandemie en maatregelen als lockdowns en winkelsluitingen. In Zuid-Europa had Douglas door overnames ook relatief veel winkels en daardoor leveren die niet allemaal genoeg op.
Door te snoeien in zijn winkelbestand wil Douglas tot 120 miljoen euro besparen. Het bedrijf verwacht dat een groot deel van de omzet behouden blijft omdat klanten naar de resterende winkels en de webshop van de keten zullen gaan. Voor de sluitingen en het vertrek van personeel zet Douglas eenmalig 94 miljoen euro opzij.
Douglas zet al langer in op de versterking van de webwinkel. In het boekjaar 2019/2020, dat tot en met eind september liep, kwam de omzet van Douglas uit op 3,2 miljard euro waarvan 822 miljoen uit onlineverkopen kwam. De omzet was ongeveer 6 procent lager dan een jaar eerder. De operationele winst kwam uit op 292 miljoen euro.