Einde ongevraagde telefonische verkoop in zicht
Ongevraagd gebeld worden door een verkoper: veel mensen ergeren zich er groen en geel aan. Hoe telemarketeers te werk gaan, ondervond een redacteur van het Reformatorisch Dagblad. Ze laten zich niet makkelijk afschepen.
„Goedemiddag, met energiebedrijf X, heb ik het genoegen te spreken met meneer Leeflang?”
„Tja, ik ben meneer Leeflang, maar uw telefoontje is niet echt een genoegen. Ik ben druk aan het werk.”
„Ik wilde het graag hebben over het energiecontract dat u bij ons heeft. Als ik het goed heb, dan…”
„Pardon mevrouw, ik heb energie genoeg en ik heb geen interesse in een aanbieding.”
„Ja, maar…”
„Schrijf maar op dat ik niet meer wil worden gebeld.” Ik verbreek de verbinding.
Zo moet enkele maanden geleden het eerste telefoontje met een energieverkoper hebben geklonken. Ik heb niets tegen telefonische verkoop. Het Bel-me-nietregister is voor mij overbodig. Als iemand mij iets te koop aanbiedt, zeg ik ja of nee. Aandringen is overbodig. Helaas onthoud ik vrijwel geen enkel telefoonnummer. Een week later word ik opnieuw gebeld.
„Goedemiddag, met de Bespaarcoach, heb ik het genoegen te spreken met meneer Leeflang?”
Huh, dit zinnetje was toch van energiebedrijf X? In tegenstelling tot nummers onthoud ik uitspraken wél goed. De openingszin is exact hetzelfde als de vorige keer. „Ehm, belt u namens mijn energiebedrijf?”
„Nee meneer, namens de Bespaarcoach. Ik wilde het graag hebben over…”
„Meneer, het komt echt niet uit.” Ik vraag of ik kan worden genoteerd als boze klant en verbreek de verbinding.
Het blijft enkele weken rustig, maar daarna gaat weer regelmatig de telefoon, steeds overdag. Tijdens een wandeling, op vakantie en onder het werk. Afwisselend hoor ik de naam van mijn energieleverancier en de Bespaarcoach. Neem je niet op, dan gaat even later gewoon weer de telefoon.
Op een vrijdagmiddag ben ik druk aan het werk als de telefoon gaat. Zonder naar het nummer te kijken, neem ik op. Tuuttuuttuut… Verbaasd bel ik terug.
„Goedemiddag, u spreekt met energiebedrijf X.”
„Ja, met meneer Leeflang, u had gebeld?” Geluiden van een callcenter. Foute boel.
„Aan uw nummer zie ik dat ik spreek met meneer Leeflang. Klopt dat?”
„Ja, ik had me al voorgesteld. Ik hoop dat u voor iets zinnigs belt, anders overweeg ik naar een andere leverancier te gaan.”
De beller: „Ik wilde het even hebben over uw energiecontract”. Ik verbreek de verbinding en dien online een klacht in bij de energiemaatschappij. Kort daarna krijg ik de bevestiging dat ik niet meer word gebeld. En vijf minuten later weer een telefoontje van het gewraakte nummer. Wanneer ik opneem om boos te reageren, klinkt de ingesprektoon.
Blokkeren
De volgende middag, op zaterdag, gaat wéér de telefoon. Weer dezelfde cijferreeks in het scherm: de bespaarcoach. Er volgen twee pittige gesprekken met de beller en zijn leidinggevende. Daarna blokkeer ik het nummer.
Op internetsites met telefoonnummerinformatie zie ik bij het getal talloze boze reacties, afgewisseld door zalvende reviews. Even gaat het door me heen of die positieve opmerkingen misschien door het callcenter zelf zijn geplaatst.
Bij de reacties staan meerdere nummers, die soms maar één cijfer van elkaar verschillen. Blokkeer je een nummer, dan word je later gewoon vanaf een andere lijn gebeld. Nog maanden later, tot vorige week, belt opnieuw de bespaarcoach, via een nummer dat op internet circuleert. Ik zal blij zijn als dit ophoudt.