Studie naar hyperloop voor vracht tussen Amsterdam en Rotterdam
De overheid en het bedrijfsleven gaan samen de haalbaarheid onderzoeken van een hyperloopverbinding voor vracht tussen Amsterdam en Rotterdam. De route kan een eerste stap zijn in de opbouw van een Europees netwerk. Onder meer de transportsector, gemeenten, provincies en luchthaven Schiphol zijn betrokken bij de plannen.
De hyperloop is een magneetzweeftrein in een luchtdrukbuis. Met het vervoermiddel, waarvan al diverse werkende prototypes zijn gebouwd, kunnen mensen en goederen met een snelheid tot wel 1000 kilometer per uur worden vervoerd. Dat is ongeveer net zo snel als met een vliegtuig. Een cruciaal verschil is dat vervoer met hyperloops volledig elektrisch is en geen uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaakt. Het concept komt uit de koker van Tesla-topman Elon Musk.
De partijen die bij het onderzoek zijn betrokken wijzen erop dat een hyperloop de snelheid en betrouwbaarheid van leveringen flink zou verbeteren. Dat is onder meer heel interessant voor sectoren die verse producten exporteren. Daarom doet onder meer ook de tuinbouwsector mee. Als goederen op de drukste route van Nederland per hyperloop worden vervoerd en niet meer per vrachtwagen over de A4, scheelt dat veel luchtvervuiling en CO2-uitstoot, files en onderhoudskosten aan wegen.
Het zogeheten Hyperloop Development Program (HDP) coördineert de studie. Deze organisatie is een samenwerkingsverband tussen onder meer ministeries, onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven. Samen willen ze de hyperloop naar een hoger plan brengen.
Econoom Walther Ploos van Amstel noemt de hyperloop net zo’n ‘gamechanger’ voor het transport als de container in de jaren zestig van de twintigste eeuw.