Economie

ACM pakt webshop Mo Bicep aan om inzet nepvolgers en neplikes

Webshop Bicep Papa van influencer Mo Bicep moet van marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes op social media als Instagram. Daarmee worden consumenten misleid, omdat ze zo een te positief beeld krijgen van het bedrijf en de producten.

ANP
19 January 2021 08:16

Als Bicep Papa daar niet mee stopt, moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro. De webshop zegt inmiddels geen gebruik meer te maken van nepvolgers en neplikes.

Bicep Papa, dat voedingssupplementen en aanverwante producten verkoopt, maakt veel reclame via social media. Volgens onderzoek van de ACM kocht het bedrijf tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers, die niet van echt te onderscheiden zijn, en 27.000 neplikes. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een bedrijf hiervoor straft.

De ACM heeft de afgelopen bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en die gemaand daarmee te stoppen. De toezichthouder heeft daarbij ook klantenbestanden gevorderd waarmee bedrijven en influencers die consumenten hebben misleid zullen worden aangepakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer