Bond ongerust op belofte NS schrappen taak hoofdconducteur
De VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, is bang dat de NS de hoofdconducteur van de sprinters af gaat halen. Die vreest volgt op het besluit van de NS om de hoofdconducteur op de toekomstige Airport Sprinter niet langer verantwoordelijk te maken voor het vertrekproces. De bond denkt dat dit een eerste stap is naar het volledig schrappen van de functie op alle sprinters, maar volgens de NS is dit „absoluut niet het geval”.
Op het traject tussen Amsterdam Centraal en Schiphol wordt binnenkort de machinist verantwoordelijk voor het vertrekproces, om het proces met enkele seconden te versnellen. De machinist wordt daarbij geholpen door een nieuwe techniek, het technisch geleid vertrek (TGV). Dat gebeurt waarschijnlijk in 2023, wanneer Amsterdam Centraal verbouwd wordt en de Airport Sprinter elke 6 tot 9 minuten gaat rijden.
De hoofdconducteur is dan niet meer nodig voor het vertrekproces. „Onveilig”, vindt VVMC-voorzitter Wim Eilert. „Als er alleen een machinist in de sprinter zit zal overlast in de treinen toenemen. Er is geen hoofdconducteur die de boel dan in de gaten kan houden.”
Volgens de NS gaat de hoofdconducteur niet verdwijnen. Specifiek op dit drukke traject moeten er „seconden gewonnen worden” om de dienstregeling goed te laten verlopen. „De tijdwinst kunnen we halen door het vertrekproces in handen van één persoon te leggen, namelijk in de handen van de machinist. Verder behoudt de hoofdconducteur zijn rol, die blijft in die trein,” zegt de NS.
„Wij willen dat de hoofdconducteur zijn functie behoudt. NS doet alsof het een pilot is, maar wij denken dat het een plan voor de toekomst is,” vindt de VVMC. De vakbond is dan ook niet gerust op de reactie van de NS.