Ruim 2600 klachten bij vakantiemeldpunt Consumentenbond
Bij het coronavakantiemeldpunt van de Consumentenbond zijn sinds de opening half december tijd ruim 2600 meldingen binnengekomen. De meeste (1116) gaan over vluchten en pakketreizen (616). Het zijn vooral klachten over zaken als de trage terugbetaling wanneer een vlucht is geannuleerd of het niet kunnen inwisselen van vouchers voor geld.
Maar er zijn ook complimenten, bijvoorbeeld voor vakantieparken die geld terugbetalen in plaats van een voucher te verstrekken, voor de goede bereikbaarheid van de reisaanbieder en de mogelijkheid om kosteloos om te boeken, meldt de Consumentenbond vrijdag.
Bij de klachten over losse vliegtickets gaat het vooral over de trage terugbetaling bij annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Vooral consumenten die boekten via ticketwebsites zijn de dupe, stelt de bond. Klanten geven aan dat ze hun geld of voucher niet of veel te laat ontvangen. Ook de bereikbaarheid van de ticketwebsites wordt een groot probleem genoemd.
„De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij vaker en sneller hun geld of voucher ontvangen”, meent Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. „We vermoeden dat airlines eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders.”
Vanwege de uitbraak van het coronavirus zijn vakanties en reizen geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij volgens de Consumentenbond niet altijd aan de regels. Sommige mensen hebben al drie maanden of langer geleden geklaagd bij hun reisagent, licht een woordvoerster toe. Het meldpunt is in december in het leven geroepen om knelpunten in kaart te brengen en om te kijken of toezichthouders moeten worden ingelicht.