‘Bijna de helft dronevliegers wacht met registratie en opleiding’
Bijna de helft van de dronevliegers wacht met het registreren en het volgen van een opleiding om te mogen vliegen met drones. Sinds 31 december 2020 is dat in de Europese Unie voor veel modellen wel verplicht, maar nog weinig eigenaren hebben die stap gezet. Dat meldt Dronewatch.nl op basis van een enquête onder ruim 1300 dronevliegers uit Nederland en België.
Als een drone zwaarder is dan 250 gram of een camera heeft, dan moet de eigenaar zich registeren, een vliegbewijs halen en een kennistest over de regels afleggen. Nu geldt dat al voor professionele vliegers. Nederlandse gebruikers doen dat bij de RDW (de vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer), die ook de registratie van andere voertuigen zoals auto’s verzorgt. Men mag niet vliegen boven mensenmassa’s, woonwijken of rond vliegvelden en alleen onder voorwaarden boven mensen of bebouwing.
Wiebe de Jager van Dronewatch denkt dat mensen wachten omdat er nog veel onduidelijk is over de regels en de opleidingen. De Jager verwacht het komende jaar verdere discussie over de privacy, omdat er nu meer mogelijkheden zijn om legaal met drones boven bebouwing te vliegen. „Helaas zijn de nieuwe regels erg complex en komt de publiekscommunicatie maar moeizaam op gang”, aldus De Jager.
De helft van de ondervraagden geeft aan positief te zijn over de nieuwe regels. Slechts één op de tien is „ronduit negatief”. Het grootste deel van de ondervraagden gebruikt een drone voor hobbymatig fotograferen en filmen. 20 procent zegt beroepsmatig gebruik te maken van drones. Een deel van deze groep denkt dat de Europese regels meer mogelijkheden bieden voor professioneel dronegebruik, de helft zegt hierover onzeker te zijn.
Er leven al langer zorgen over privacy vanwege drones die met camera’s zijn uitgerust. Ook moet de nieuwe wetgeving bijdragen aan de veiligheid omdat dronegebruik toeneemt en het steeds drukker wordt in de lucht.