Economie

Groente-exporteurs op Verenigd Koninkrijk mijden Calais

Het transport van goederen naar het Verenigd Koninkrijk loopt vooralsnog soepel. Exporteurs van verse groente en fruit mijden uit voorzorg de Franse haven Calais.

Redactie economie​
5 January 2021 10:40
Een vrachtwagen van groentevervoerder DailyFresh bij de ferryterminal in Hoek van Holland. Verwachte problemen door extra douanecontroles bij transport naar het VK bleven maandag uit. beeld ANP, Sem van der Wal
Een vrachtwagen van groentevervoerder DailyFresh bij de ferryterminal in Hoek van Holland. Verwachte problemen door extra douanecontroles bij transport naar het VK bleven maandag uit. beeld ANP, Sem van der Wal

Dit vanwege mogelijke extra drukte als gevolg van de nieuwe douaneregels die per 1 januari gelden door het Britse vertrek uit de interne Europese markt. Woordvoerder Daco Sol van belangenbehartiger GroentenFruit Huis merkt dat veel leden de oversteek naar het VK momenteel zoveel mogelijk met de veerboten vanuit Nederland willen maken. Ze willen het risico op vertragingen voorkomen. Dan is een oversteek zo dicht mogelijk bij huis volgens hem het meest overzichtelijk.

De eerste oversteken in het nieuwe jaar zijn volgens Sol zonder al te grote problemen verlopen. Het meeste werk wat betreft de nieuwe regels zit hem volgens Sol in de formaliteiten vooraf. Dan gaat het niet alleen om het invullen van de douaneformulieren, maar ook om het voldoen aan de nieuwe regels omtrent kwaliteit.

Anders dan bij export van groente en fruit naar andere niet-EU-landen als Noorwegen en Zwitserland, wordt er volgens Sol veel douanewerk vanuit Nederlandse exporteurs aan de Britse importzijde georganiseerd in samenwerking met Engelse handelaren.

Wat GroentenFruit Huis van de leden te horen krijgt, is dat de nieuwe werkelijkheid zorgt voor een aanpassing van werkprocessen. Sol: „Exporteurs moeten hun team anders inrichten. Wie doet wat en hoeveel tijd kost dat?”

Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland zei maandag dat de processen over het algemeen prima verlopen. Daarbij speelt mee dat de volumes deze eerste dagen van januari laag zijn. Evofenedex, de belangenbehartiger van 15.000 logistieke bedrijven in Nederland, verwacht dat de volumes voor met name de verse en bederfelijke waren in de loop van de week zullen aantrekken, maar wijst er ook op dat er nog geen normale transportaantallen zijn in verband met de eerder aangelegde extra voorraden in het Verenigd Koninkrijk.

De Vereniging van groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) maakt zich wel zorgen over de heffingen die gaan gelden voor producten die niet uit de EU komen, maar wel via de EU worden doorgevoerd, zoals bloemen uit Afrika. „Dat betekent extra documenten”, legt VGB-directeur Matthijs Mesken uit.

Dat het VK geen onderdeel meer is van de Europese interne markt is goed merkbaar in de Londense City. Aquis Exchange, het op één na grootste handelsplatform voor Europese aandelen in Londen, zag op de eerste handelsdag bijna al de handel verschuiven van Londen naar Parijs, waar het platform een nieuwe juridische entiteit oprichtte.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer