Volkswagen ziet winst weer dalen
FRANKFURT- Voor de zevende keer op rij heeft Volkswagen het kwartaal moeten afsluiten met een winstdaling. Het grootste autoconcern van Europa zag het nettoresultaat in de periode juli-september uitkomen op 76 miljoen euro, een vermindering van 65 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De winst is een stuk lager dan de 188,5 miljoen waarop analisten hadden gerekend. Volkswagen maakte donderdag wel melding van een hogere omzet. Die steeg 0,8 procent naar 21,5 miljard euro. Ondanks de winstdaling handhaaft het bedrijf zijn winstprognoses voor het hele jaar.
Op de beurs werden de cijfers positief ontvangen. Het aandeel Volkswagen steeg in Frankfurt ruim 1 procent. Dit jaar heeft het concern een koersdaling moeten incasseren van 21 procent. De directie is bezig met een reorganisatie die tot betere resultaten moet gaan leiden. Er loopt een bezuinigingsoperatie van 4 miljard euro. Tot eind 2005 moeten er 5000 banen worden geschrapt.
De problemen van Volkswagen staan niet op zichzelf. Onlangs kondigde het Amerikaanse General Motors aan zijn personeelssterkte bij zijn vestigingen in Europa met eenvijfde te verminderen.
Concurrent DaimlerChrysler maakte gisteren melding van een nettowinst van 1 miljard euro, meer dan een verdubbeling en ook meer dan verwacht. De omzet ging in het derde kwartaal omhoog met 2 procent naar 34,9 miljard euro. Het bedrijf boekte het derde kwartaal vorig jaar nog een verlies van 1,7 miljard euro. Dat hing samen met een afwaardering van zijn belang in het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS.
Na publicatie van de cijfers ging op de beurs het aandeel DaimlerChrysler omlaag. Dat had vooral te maken met een lagere waardering van zakenbank Smith Barney. Zij vreest dat DaimlerChrysler meer last krijgt van concurrenten GM en Ford. Die zijn drastisch aan het saneren en vernieuwen.
Het resultaat van het Duits-Amerikaanse concern werd lange tijd gedrukt door het Amerikaanse onderdeel Chrysler, maar daar gaat het de laatste tijd weer beter mee. In de Verenigde Staten is het marktaandeel van Chrysler dit jaar gestegen van 12,8 naar 13,1 procent. Wel worden bij Mercedes hoge kosten gemaakt voor kwaliteitsverbetering en de ontwikkeling van nieuwe modellen en dat drukt op het resultaat.
Fiat deed het in zijn derde kwartaal slechter dan Volkswagen. De Italiaanse autofabrikant schreef een groter nettoverlies af dan een jaar geleden. Fiat had ditmaal geen eenmalige bate. Bovendien bleek de autodivisie nog steeds onrendabel te zijn.
Het nettoverlies bedroeg 554 miljoen euro tegen 84 miljoen euro in de vergelijkbare periode vorig jaar. Toen boekte de onderneming een opbrengst van bijna 800 miljoen euro van de verkoop van Fiat Avio, de lucht- en ruimtevaartdivisie. De omzet groeide 8 procent tot 10,6 miljard euro.
Topman Sergio Marchionne heeft de leiding bij Fiat Auto gereorganiseerd en wil dat deze divisie in 2006 uit de rode cijfers is. Fiat Auto draagt voor 40 procent bij aan het totale bedrijfsresultaat. Dankzij kostenbesparingen en betere verkoopresultaten kromp het verlies van 314 naar 270 miljoen euro.
Voor het Fiatconcern als geheel verwacht Marchionne dat dit jaar op operationeel niveau de kosten worden gedekt. Hij rekent daarbij op goede resultaten van de vrachtwagendivisie Iveco en de landbouw- en bouwmachinetak CNH Global NV.