Economie

Afhandelen schade personenauto’s straks sneller geregeld

Het afhandelen van de schade aan personenauto’s na bijvoorbeeld een botsing moet binnenkort een stuk sneller geregeld zijn. Automobilisten hoeven hun schade vanaf juli volgend jaar niet meer te verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. In plaats daarvan kan alles direct bij de eigen verzekeraar gemeld worden.

ANP
16 December 2020 19:00

Verzekeraars spreken van directe schadeafhandeling en hebben jaren aan dit plan gewerkt. Woensdag werd de invoering ervan door de algemene ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars goedgekeurd.

Het indienen van een claim kost de consument straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is. Ook hoeft de consument niet zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij.

In plaats daarvan handelen verzekeraars straks zelf de schade af van personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten, waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. De schade wordt vervolgens door verzekeraars onderling verhaald.

Bij schade meldt de consument zich nu al praktisch altijd bij zijn eigen verzekeraar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van de autoverzekering. Het idee om dit ook voor andere autoverzekeringen te regelen, ontstond na een kettingbotsing in Zeeland in 2014. Bij zo’n groot ongeval kan het lastig zijn om de precieze schuldige aan te wijzen. Dan is het voor verzekeraars makkelijker om elk hun eigen verzekerden te vergoeden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer