Fietskoeriers druk met verkopen winkelvoorraden
Fietskoeriers hebben het druk nu winkels hun deuren hebben gesloten vanwege de nieuwe lockdown. Winkeliers kunnen via fietsplatforms toch hun producten verkopen en personeel kan daarnaast ook deels aan het werk blijven, bijvoorbeeld door de bestelde producten in te pakken en klaar te zetten.
Zo’n 700 fietskoeriers die zijn aangesloten bij het platform Fietskoeriers.nl halen pakketten op bij gesloten winkels en bezorgen deze de volgende dag bij de klant. „We zijn altijd wel op zoek naar koeriers, want we zijn heel hard aan het groeien”, zegt een woordvoerder van het platform. „We bezorgen altijd al pakketten door heel Nederland, veelal voor webshops. Deze dienst, waar we voor fysieke lokale winkels bezorgen, rollen we nu vanwege de lockdown ook landelijk uit.”
Fietskoeriers.nl heeft meer dan 3500 aangesloten winkels in heel Nederland. „Dat zijn zowel kleine als grote bedrijven, van kleine shops die kaartjes en zeep verkopen tot Dille & Kamille en de H&M.”
Bij Peddler, een platform met lokale winkeliers dat actief is in Amsterdam, komen veel telefoontjes binnen van winkeliers die zich ook willen aansluiten. „Wij gaan onze pool van koeriers zeker uitbreiden, en we hebben al extra bakfietsen besteld”, vertelt een woordvoerder. De start-up deed onder winkeliers tegelijkertijd een oproep of personeel dat aan het werk wil blijven, tijdelijk voor de bezorgdienst zou willen werken. Op dit moment heeft de onderneming een stuk of 30 vaste fietskoeriers, en zijn er ruim 150 winkeliers aangesloten.
Volgens de woordvoerder van Peddler heeft het platform als voordeel dat de winkelvoorraad al in de stad is, waar de klanten zich ook bevinden. Normaal gesproken lukt het de dienst om daardoor al op dezelfde dag een pakketje af te leveren bij een klant. „Met de megavolumes die we nu draaien, gaan we er vanuit dat bestellingen uiterlijk binnen 24 uur worden bezorgd.”
PostNL zei maandag te gaan kijken of de capaciteit van het bedrijf kan worden vergroot, nu het door de nieuwe coronamaatregelen nog drukker gaat worden voor webwinkels en pakketbezorgers. Ook bezorger DHL schaalt op naar het hoogste capaciteitsniveau om de drukte aan te kunnen. Tegelijkertijd blijven fysieke winkels veelal met hun reeds ingekochte voorraad zitten.