Peijs: Meer regels voor rijden in bestelwagen
In de Europese Unie zijn extra regels nodig om het rijden in bestelwagens veiliger te maken. Minister Peijs (Verkeer) pleitte dinsdag voor een aanvullende opleiding voor chauffeurs van bestelwagens, zoals in Nederland beroepschauffeurs in het zware goederenvervoer het zogenoemde chauffeursdiploma moeten halen. Het aantal ongevallen met dodelijke afloop met bestelwagens is fors toegenomen.
Peijs vroeg de Europese Commissie op een bijeenkomst over verkeersveiligheid in Verona (Italië) met voorstellen in die zin te komen. Het aantal dodelijke slachtoffers onder inzittenden van bestelverkeer is in Nederland flink gestegen. In 2003 waren het er 50 procent meer dan in 2002.
Vorig jaar ondertekenden de Europese verkeersministers, toen ook bijeen in dezelfde stad, de Verklaring van Verona om het aantal verkeersdoden in Europa van nu bijna 60.000 per jaar in 2010 te halveren.
In juni schreef de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer al dat zij in Europees verband voor een verplicht C-1-rijbewijs voor bestelauto’s met een laadvermogen van meer dan 1000 kilo is. Dat is waar zij nu voor pleit, aldus haar woordvoerder.
Verkeersorganisatie SWOV reageert positief. „Wij zijn blij met deze aandacht voor extra exameneisen voor bestuurders van bestelwagens”, aldus een woordvoerster. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid stelt al langer dat bestelauto’s een verhoogd risico vormen. Bovendien is er een toename van bestelverkeer door economische ontwikkelingen (”just in time”-leveringen, meer maar kleinere bevoorrading en de aantrekkelijkheid van terreinwagens met een grijs kenteken).
Verbaasd en negatief reageerde de verladersorganisatie EVO. Een woordvoerster haalde de schouders op over het (minimale) effect van zulke extra eisen: 3 doden en 98 gewonden per jaar minder. „Het betekent ook nog eens dat een monteur of een loodgieter die voor zijn werkgever in een bestelwagen rijdt een nieuw rijbewijs moet halen. Dat kost 2000 tot 3000 euro, een enorme kostenstijging voor bedrijven.”
De EU-verkeersministers hebben in Verona ook nog elkaar aangespoord om werk te maken van het innen van verkeersboetes van buitenlandse automobilisten. Hun collega’s van Justitie sloten in mei 2003 al een akkoord over het innen van verkeersboetes vanaf 70 euro dwars door Europa. Die afspraak zou eind dit jaar ingaan, maar sommige lidstaten maken daar niet genoeg werk van, aldus de woordvoerder van minister Peijs. „Deze oproep is bedoeld als een stimulans om met voortvarendheid werk te maken van die afspraak.”
De conclusies van Verona, die verder verband houden met veilige infrastructuur, veiligheid van de auto en voorlichting, zullen op de eerstvolgende reguliere EU-ministerraad in december worden besproken door Peijs en haar collega’s.