„Duurzame verpakking steeds belangrijker bij keuze consument”
Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Dat blijkt dinsdagochtend uit de resultaten van een enquête van het Economisch Bureau van ABN AMRO.
Twee derde van de consumenten geeft aan te letten op de duurzaamheid van de verpakking bij de aanschaf van voorverpakte groente en fruit. Ruim een derde is bereid daar extra voor te betalen. Ook supermarkten en voedselleveranciers hebben steeds meer aandacht voor duurzame verpakkingen.
Tegelijkertijd vindt de consument het ook belangrijk dat producten hygiënisch en vers blijven. Daar heeft juist een verpakking invloed op.
ABN AMRO stelt dat consumenten nog te onbekend zijn met de milieu-impact van verpakkingen en waarom producten worden verpakt.
Een duurzame inzet is volgens ABN AMRO echter niet eenvoudig. Bij de keuze voor een verpakking zou de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee moeten wegen, evenals de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met functionele kenmerken, zoals voedselveiligheid. Verder moet een verpakking voor de consument aantrekkelijk ogen.
Producenten en supermarkten zijn volgens de bank terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen daarvan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt.
Verder zorgt de coronacrisis ervoor dat consumenten 15 procent meer plastic afval in huis hebben, aldus ABN AMRO. Dit komt onder meer door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor thuis. Deze ontwikkeling is waarschijnlijk gedeeltelijk structureel doordat thuiswerken de norm wordt.