Spoorwegbedrijven gaan meer nachttreinen in Europa inzetten
Spoorwegmaatschappijen uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland gaan samenwerken om meer nachttreinen in te zetten tussen steden in Europa. Vanaf eind 2021 zouden er nachttreinen moeten rijden tussen Zürich en Amsterdam, en tussen Wenen en Parijs.
Deutsche Bahn, SNCF, BB en SBB ondertekenden dinsdag een intentieverklaring om het nachttreinnet te ontwikkelen. In december 2022 zou daar dan de lijn Zürich-Rome moeten bijkomen. Nog een jaar later zouden Berlijn-Brussel en Berlijn-Parijs moeten volgen, en eind 2024 Zürich-Barcelona.
België heeft al een nachttreinverbinding tussen Brussel en Wenen, maar die is vanwege het coronavirus opgeschort. Er is nog geen datum voor de hervatting bepaald.
Volgens de spoorwegmaatschappijen kunnen nachttreinen helpen om de CO2-uitstoot te verminderen en de klimaatdoelstellingen te halen.