Frankrijk en Duitsland eens over industriebeleid
Frankrijk en Duitsland hebben hun geschillen over industriebeleid bijgelegd. De afgelopen maanden waren er over en weer de nodige irritaties ontstaan op dat terrein. De ministers van Economische Zaken van beide landen verklaarden dinsdag voortaan zo nauw mogelijk te zullen samenwerken.
De geschillen hadden onder meer te maken met de overname van het Frans–Duitse farmacieconcern Aventis door het Franse Sanofi. De Duitsers verweten de Fransen zich te veel te bemoeien met de zaak door het Zwitserse Novartis, dat ook een oogje had op Aventis, op afstand te houden. Verder schoot een Franse reddingsoperatie voor het eigen industrieconcern Alstom Berlijn in het verkeerde keelgat. Het Duitse Siemens had graag onderdelen van Alstom overgenomen, maar kreeg daartoe niet de kans.
Bondskanselier Schröder en de Franse president Chirac spraken elkaar dinsdag ook. Voor de ontmoeting van Schröder en Chirac spraken de Franse minister van Economische Zaken Sarkozy en zijn Duitse ambtgenoot Clement enkele keren met elkaar. Om de verbeterde betrekkingen te onderstrepen, begonnen ze de dag met een gezamenlijk stukje joggen in de dierentuin van Berlijn.
Na afloop van het overleg verklaarde Schröder dat hij en Chirac vergaande veranderingen willen in het EU–stabiliteitspact. De voorstellen van de Europese Commissie voor aanpassingen wijzen in de goede richting, maar gaan niet ver genoeg. Duitsland en Frankrijk willen het pact opnieuw definiëren, aldus Schröder. De twee landen hebben al enkele malen gezondigd tegen de tekortregels van het pact.
Het stabiliteitspact gaat niet alleen over stabiliteit, maar ook over economische groei, aldus de bondskanselier. „We willen niet dat het groeiaspect met zulke kleine letters staat geschreven." De twee landen willen bijvoorbeeld dat uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling niet worden meegenomen in de berekeningen van de tekorten.
Schröder liet verder weten zich zorgen te maken over de recente koersstijging van de euro ten opzichte van de dollar. Dinsdagmorgen bereikte de koers bijna het record dat dateert van 18 februari. Later op de dag zakte de koers iets weg.