Binnenland

NS vervangt bepaald type treinstellen wegens trillingen

De NS heeft 49 treinstellen van het type DDZ, een dubbeldekker, uit de dienstregeling gehaald. Machinisten van de NS hebben melding gedaan van trillingen bij hogere snelheden. De NS heeft in totaal zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn deze DDZ-treinstellen.

ANP
3 December 2020 09:46Gewijzigd op 3 December 2020 10:42

Volgens een woordvoerder van de NS is het op zichzelf normaal dat een trein wat trilt tijdens een rit. Maar volgens hem hebben machinisten duidelijk geconstateerd dat de trillingen „afwijkend” zijn ten opzichte van andere treinstellen.

De treinstellen worden vervangen door ander materieel. De maatregel is voorlopig en uit voorzorg. Het besluit volgt op een eerste onderzoek naar de trillingen. Dat geeft onvoldoende duidelijkheid over de oorzaken ervan. De NS stelt nu een vervolgonderzoek in. Het is nog niet bekend wanneer dat zal zijn afgerond. Ook is niet bekend of de treinstellen weer terugkeren in de vloot en wanneer dat dan gebeurt.

Of de trillingen alleen opvallend zijn of dat deze ook gevaar opleveren, is niet bekend. De NS hoopt dat nader onderzoek daar antwoorden op geeft. De woordvoerder kon niet zeggen hoe lang de trillingen al voelbaar zijn in dit type trein. Wel zei hij dat de NS „dit najaar” meerdere meldingen kreeg van machinisten. De DDZ is gemaakt door het Duitse Talbot, dat later werd overgenomen door het Canadese Bombardier. Het bouwjaar is 1984 tot 1986. De 49 treinstellen zijn goed voor bijna 23.000 zitplaatsen en bijna 13.000 staplaatsen. Tussen 2012 en 2014 zijn de treinen gereviseerd en gemoderniseerd.

De NS verwacht voldoende treinen te hebben om de reizigers met het vervangende materieel te kunnen vervoeren. Dat lukt op dit moment goed omdat de NS wegens corona met een aangepaste dienstregeling rijdt, op 90 procent van de capaciteit. Mocht de NS op een later moment teruggaan naar een volledige dienstregeling, dan kan het vervoersbedrijf nog gebruik maken van reservecapaciteit, aldus de woordvoerder.

De fabrikant van de treinen is nog niet betrokken bij het onderzoek, aldus de zegsman. Wel heeft de NS het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op de hoogte gesteld van de situatie.

De NS heeft ook nog een ander type dubbeldekker in gebruik, de VIRM. Die rijdt gewoon.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer