Kerk & religie

Joden eisen stopzetting campagne voor NBV

Het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) is verontwaardigd over een advertentiecampagne voor de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV). Het NIK vindt dat de campagne schade toebrengt aan het Joodse geloof.

Kerkredactie
26 October 2004 12:59Gewijzigd op 14 November 2020 01:48

In de advertentie wordt een impressie gegeven van het bijbelboek Esther. Bloedvergieten moet het hoogtepunt van die impressie zijn, stelt het NIK. De advertentie concludeert dat het boek Esther „een echt oudtestamentisch boek is, waar het bloed van de pagina’s spat.” Daarvoor wordt de Jood Mordechai verantwoordelijk gesteld. De advertentie besluit met de zin: „Gelukkig heeft later een andere Joodse man de boodschap van liefde en verzoening gebracht.”

Het NIK heeft de uitgever van de NBV gevraagd deze advertentiecampagne te stoppen. „Door de eeuwen heen is het Joodse volk vervolgd en gediscrimineerd op grond van het feit dat het die ”andere Joodse man” en het Nieuwe Testament niet aanvaardde, maar vast bleef houden aan het eigen, Oude Testament. Het Joodse geloof staat in deze publicatie ten onrechte voor bloed dat van de pagina’s spat, voor geen liefde en geen verzoening.”

Het NIK staat „perplex” van de beeldvorming en vindt het „schokkend” te ervaren dat bij de publicatie van een nieuwe bijbelvertaling het Joodse geloof opnieuw als bloeddorstig wordt geportretteerd. „Opnieuw wordt de Bijbel op deze manier het handboek om het Joodse volk te beschadigen. Er wordt voortgeborduurd op het 2000 jaar oude beeld van de ondeugdelijkheid van de Jood die zich verbindt aan het Oude Testament tegenover het betere van het Nieuwe Testament.”

De advertentiecampagne zal nog deze week, na de officiële presentatie van de NBV, beginnen. Het NIK heeft de uitgever van de NBV gevraagd de gewraakte uiting te staken. Uitgeverij Jongbloed wijst de verantwoordelijkheid voor de campagne echter van de hand. Manager Arnold Witteveen: „Wij hebben dit niet bedacht. Dit is ook niet onze campagne.” Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft volgens Witteveen samen met een reclamebureau deze advertentiecampagne in de markt gezet.

Het NBG wijst er in een persbericht op dat de advertenties in de nieuwste campagne zijn gebaseerd op recensies die door acht bekende Nederlanders zijn geschreven.

„Alle recensies zijn door de persoon zélf geschreven, er is noch door het reclamebureau, noch door de opdrachtgevers van de advertentiecampagne iets aan gewijzigd of gecensureerd.” Hoofdredacteur Cisca Dresselhuys van het blad Opzij neemt het bijbelboek Esther voor haar rekening.

De eerste oplage van de NBV met ruim 200.000 Bijbels is reeds uitverkocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer