Een groot konijnenhol onder Haagse kazernes
Ruim een week na de opening van de Haagse tramtunnel gaf wethouder Bruins van Verkeer maandagmiddag het startsein voor een nieuw ondergronds avontuur: de Hubertustunnel. De 1600 meter lange geboorde tunnel gaat onder twee Haagse kazernes door en komt uit bij Madurodam.
Bruins heeft er duidelijk zin in. Met een fikse druk op de knop laat hij ballonnen en confetti de lucht in gaan. Een vijftal jagers van jachthoornvereniging Waalsdorp laten zeer toepasselijk de Hubertusmars horen.
De wethouder legt uit dat de tunnel het laatste stukje is van de Noordelijke Randweg. „Den Haag is net een lolly met de Utrechtse Baan als stokje. Iedereen wil zo snel mogelijk naar onze mooie binnenstad, maar met z’n allen door een smal stokje gaat niet. Daarom leggen we de Noordelijke Randweg aan, waarvan de Hubertustunnel het laatste stukje is.”
Wie ooit ’s zomers of in de spits naar Scheveningen is gereden, weet hoe druk het dan in Den Haag kan zijn. Vaak staan er files op de Utrechtse Baan en de Van Alkemadelaan. Vanaf eind juli 2008 moet het allemaal wat makkelijker gaan. Dan worden strandgasten vanaf het Prins Clausplein de A4 op gestuurd richting Leiden. Bij afslag Leidschendam moeten ze de Noordelijke Randweg op. Deze weg is voor het grootste gedeelte al klaar.
De tweebaansweg duikt direct na de afslag de Sijtwendetunnel in. Een tunnel is hier eigenlijk niet het goede woord. Het is meer een holle dijk. Boven op en direct naast de weg zijn bijna 700 woningen, kantoren en een brandweerkazerne gebouwd.
Verderop kruist de Noordelijke Randweg een andere belangrijke regionale route: de N44 van Wassenaar naar het centrum van Den Haag. Het verkeersplein is bijna gereed en heeft drie lagen: de bovenste voor het doorgaande verkeer op de randweg, de middelste voor het afslaand verkeer en fietsers, de onderste voor het doorgaande verkeer van de N44.
Tot de kruising met de Wittenburgerweg is de randweg een door Rijkswaterstaat beheerde rijksweg waar 70 kilometer per uur gereden mag worden. Vanaf deze kruising moet de provincie Zuid-Holland haar bijdrage aan de weg gaan leveren.
De Landscheidingsweg -precies over de grens van Wassenaar en Den Haag- bestaat nu nog uit twee enkele rijbanen, maar dat moeten twee dubbele worden. Halverwege komt een zogeheten ecoduct voor dieren, gecombineerd met een fietsviaduct. De reeën uit de duinen kunnen dus binnenkort hun voedsel in de Haagse parken halen.
De randweg komt nu op Haags grondgebied. De Van Alkemadelaan komt in zicht. Rechts staat de Alexanderkazerne met het gloednieuwe Citadel, een hotel voor 444 officieren van de landmacht, de marine en de marechaussee. Links ligt de bouwput waar Bruins gisteren het startsein gaf voor de langste stadstunnel van Nederland.
Bruins: „Ons belangrijkste doel is de verkeersdrukte op de Waalsdorperweg te verminderen. Veel vrachtverkeer dendert nu nog langs de huizen die dicht bij de weg staan. Straks gaat dat allemaal door de tunnel, ook wagens met gevaarlijke stoffen. Dat kan veilig omdat we twee buizen boren, beide met een diameter van 10 meter, waar twee rijbanen in passen.”
Het echtpaar Slootweg woont al 35 jaar aan de Waalsdorperweg en weet alles van verkeersoverlast. „De tegeltjes in de hal sprongen kapot wanneer er zware trucks voorbijreden”, zegt de 72-jarige vrouw. Haar man (76) zit al jarenlang in de Klankbordgroep Waalsdorperweg, een actiegroep die het probleem keer op keer aankaartte bij de gemeente. „De ene keer wilden ze de weg verbreden, de andere keer weer versmallen. Ik ben blij dat er nu een passende oplossing komt.”
De klankbordgroep is overgegaan in de Begeleidingscommissie Hubertustunnel. Onafhankelijk voorzitter is Hermine Taal. „Wij luisteren met een kritisch oor naar de plannen van de projectbegeleider. Ik eis dat hij bij elke vergadering aanwezig is. Hij weet zo direct welke kritiek er is en kan daar dan wat aan doen.
Zo was er op de eerste vergadering bezorgdheid over het kappen van bomen. De aannemer zou 500 bomen moeten kappen. Daar kwam heftige kritiek op. Nu hebben ze het aantal terug weten te brengen tot 150.”
Taal verwacht wel enige overlast door de tunnelbouw, vooral bij de in- en uitgang. „De bouwvakkers werken 24 uur per dag door, dus er komen sterke lampen te staan die de hele omgeving verlichten. Maar zolang het daarbij blijft, zijn wij tevreden.”
Louis Eggen, projectbegeleider van gemeente Den Haag, heeft de omwonenden beloofd dat ze „niets zullen horen, ruiken of voelen. Zien mogen ze alles, we zullen ze één keer per maand een kijkje laten nemen in de tunnel.”
Eggen is niet bang voor problemen met het grondwater, zoals dat bij de tramtunnel het geval was. „We boren hier in duingrond, dat is heel wat steviger dan veengrond. Een of andere ingenieur dacht dat een tunnel in zandgrond wel snel zou instorten. Maar hij moet maar eens 100 meter verderop in de duinen gaan kijken. De konijnen graven daar hele gangen ondergronds en die storten ook niet in. Dit wordt gewoon een groot konijnenhol.”