Weerwoord: Wat is waarheid?
Velen ontkennen de feitelijke juistheid van de Bijbel. Er zou zelfs geen objectieve waarheid zijn.
Het christelijke onderzoeksbureau Barna (VS) stelt dat het Bijbelse wereldbeeld wordt gedefinieerd door absolute morele waarheden. Volgens het bureau houdt dit in dat Jezus Christus geen zonde had, God de almachtige en alwetende Schepper en Onderhouder van alles is, zaligheid een geschenk van God is en niet verdiend kan worden, de duivel werkelijk is, een christen zijn geloof heeft te delen met anderen en dat de Bijbel in alles nauwkeurig is. Barna constateerde dat minder dan 9 procent van de Amerikanen die zichzelf wedergeboren noemen deze opvattingen aanhangt. Men hanteert nu postmoderne opvattingen.
Want wat is waarheid? Pontius Pilatus stelde deze vraag al aan de Heere Jezus. De waarheid zoals God die openbaarde, wordt vanaf het begin der mensheid betwijfeld. De duivel vroeg al aan Eva: „Is het waar dat God gezegd heeft…?” Hij valt de Heere Jezus aan door Gods Woord ter discussie te stellen. De Joden wilden Christus’ Woord niet horen.
Het modernisme wilde objectieve waarheid vinden door het menselijk intellect. Daartegen stelt het postmodernisme dat waarheid niet voor de mens te kennen is, omdat ieder redeneert vanuit zijn of haar eigen belevingswereld en taalveld. Het theologisch postmodernisme wil de theologie daarom herzien. De aanhangers ervan benadrukken de samenwerking tussen God en mens. Ze voelen zich ongemakkelijk bij het denken vanuit het gezag van de Heilige Schrift. Ze zoeken de dialoog, neigen naar alverzoening en hopen op een bijna algemene zaligheid. Het Evangelie bevat geen leerstukken maar een bundel verhalen, op Christus gericht.
De ”evangelical” Stanley Grenz (VS) verzet zich tegen het gezag van de Bijbel. Voor hem ligt het goddelijk gezag niet meer in de tekst, maar in het spreken van de Geest door de Schrift en door de gemeente. Niet de Schrift maar de christelijke interpretatie van de Schrift vormt de basis voor de theologie. De Schrift, de ervaring, de traditie en de cultuur moeten samenwerken. De Geest spreekt door de Schrift doordat Bijbelse teksten toegepast worden in het leven van de hoorder. Er is dus een samenspel tussen Geest en mens, een vorm van synergie.
Voor de postmoderne theoloog McLaren is waarheid meer dan feitelijke nauwkeurigheid; ze betekent dat men in contact is met God. Waarheid is dan relationeel, als het gevolg van de interactie tussen God en mens. Dit heft het Schriftgezag in feite op.
Van kardinale betekenis voor het Nieuwe Testament is echter dat God ons algemene leerstukken openbaarde, die moeten worden verdedigd en toegepast in onze culturele context. Wij moeten dat geloof (geloofsinhoud) bewaren (1 Timotheüs 6:20; 2 Timotheüs 1:14; Titus 1:9 en 2:1; 2 Petrus 1:19; Judas 3).
Waarheid is volgens Gods Woord het geven van een ware en getrouwe boodschap. Elia wekt de zoon van de weduwe op en zij zegt dat het Woord van de Heere uit zijn mond waarheid is. Elia laat de valse profeten op de Karmel zien dat God de waarachtige, getrouwe en ware God is. De Heere verafschuwt de leugenachtige lip maar verheugt zich in hen die waarachtig zijn. Jeremia wijst de ontrouw en valsheid van zijn volk aan. De Heere Jezus is Zelf de waarheid, Hij spreekt altijd de waarheid en erkent steeds het gezag van het Oude Testament als weergave van de waarheid.
Bijbels gezien is waarheid conform de feiten. Johannes beschrijft de tegenstelling tussen waarheid en leugen. Paulus spreekt over hen die de waarheid onderdrukken door hun boosheid.
Als de Bijbel niet Gods onfeilbare Woord is, kan zij niet als de enige bron en norm voor ons geloof functioneren. Wie wil vasthouden aan de klassieke boodschap van zonde en dat de mens sinds de zondeval onder Gods toorn ligt, moet voluit buigen voor het absolute gezag van Gods Woord. Hij kan daarom de evolutieleer niet aanvaarden en beschouwt nieuwtestamentische vermaningen als openbaring van absolute waarheid. Nooit mogen wij het gezag en de feitelijke juistheid van Gods Woord opgeven. Daarom belijden wij met Art. 5 van de NGB: „En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is.”
De auteur is predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Middelharnis. Weerwoord gaat in op vragen over het christelijk geloof.