‘Nederlandse shoppers gevoelig voor kortingen door kuddegedrag’
Twee derde van de Nederlandse onlineshoppers is gevoelig voor specifieke kortingen, meldt het Zweedse betaalbedrijf Klarna in aanloop naar koopjesfestijn Black Friday. Dat komt volgens retaildeskundigen onder meer door een ‘winnaarsgevoel’ en kuddegedrag.
Klarna ondervroeg duizend Nederlandse onlineshoppers naar de invloed van kortingen en aanbiedingen. De deals die het meest in trek zijn, zijn twee halen, één betalen, een vaste basiskorting op één product en stapelkorting op meerdere producten. Vrouwen vinden deze kortingen aantrekkelijker dan mannen.
Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels, die op verzoek van Klarna zijn licht laat schijnen op het koopgedrag, krijgen consumenten van het kopen van een product met korting een ‘winnaarsgevoel’, een gevoel ‘het systeem’ te slim af zijn en het kunnen vertellen van een succesverhaal. „Als je hetzelfde product later in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans.”
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, noemt de opwinding van de jacht, het kuddegedrag van mensen en Hollandse zuinigheid ook factoren die psychologisch meewerken. Ze geeft het fenomeen sociaal bewijs als voorbeeld: „Als veel mensen in een rij staan voor een winkel, moet het wel goed zijn en volgen we elkaars gedrag. Daarnaast wordt het als een deugd gezien om zo min mogelijk voor iets te betalen.”
Consumenten hebben in vergelijking met vorig jaar wel al de juiste aanbieding gevonden, maar ze wachten nog met de aanschaf tot Black Friday, merkt vergelijkingssite Kieskeurig.nl. Ook is een grote groep zich nog aan het oriënteren.
Naar verwachting verdubbelt de omzet van de onlineverkopen van koopjesfestijnen Black Friday op 27 november en Cyber Monday op maandag 30 november, voorspelde kortingsplatform voor webwinkels Bonusway eerder.