Reclamebranche krijgt klap
De omzet van zakelijke dienstverleners is in het tweede kwartaal van dit jaar in het sterkste tempo ooit gedaald door de coronacrisis, met vooral buitengewoon harde klappen voor bedrijven in de reis- en reclamebranche.
Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend. Volgens het CBS daalde de omzet van de zakelijke dienstverlening met 18,5 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat is de sterkste neergang ooit gemeten. Het vorige negatieve record stamt uit het vierde kwartaal van 2009, toen de omzet van de zakelijke dienstverlening als gevolg van de kredietcrisis 7,6 procent lager lag.
Voor de reisbranche, met bijvoorbeeld reisbemiddelingsbureaus, werd een omzetkrimp met ruim 89 procent gemeten, onder druk van de lockdownmaatregelen tegen het coronavirus. In het eerste kwartaal was hier al een neergang van meer dan 19 procent te zien.
De omzet in het reclamewezen nam met bijna 31 procent af. Dat kwam omdat er veel minder werd geadverteerd door bedrijven in coronatijd en reclamebureaus dus veel minder opdrachten ontvingen. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was 16,6 procent lager dan een jaar eerder, aldus het CBS.
Het statistiekbureau meldde verder dat ondernemers in de zakelijke dienstverlening inmiddels een stuk minder pessimistisch zijn geworden. Wel ligt het ondernemersvertrouwen in de sector nog altijd bijzonder laag.
Incasseren
Een andere sector die veel te incasseren heeft, is de horeca. De horeca is een van de zwaarst door de coronacrisis getroffen sectoren van Nederland. De omzet in de sector nam in het tweede kwartaal met iets meer dan de helft af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldde het CBS maandag. Vooral in april kreeg de branche rake klappen.
De opbrengsten van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde in het tweede kwartaal met 64 procent. In het eerste kwartaal daalde daar de omzet al met bijna 15 procent. Hotels zagen de omzet ineenstorten, met 75 procent ten opzichte van de eerste meetperiode van het jaar. Eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, zagen de opbrengsten in het eerste kwartaal met 14 procent kelderen, in het tweede kwartaal werd bijna de helft minder omgezet.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) herkent de cijfers van het CBS uit de praktijk en stelt dat heropening voor veel horecagelegenheden nog verlieslatend is.
De branchevereniging wil dan ook dat er iets verandert om in de herfst en winter het hoofd boven water te kunnen houden, zoals een versoepeling van de 1,5 meterregels.
„Om de branche overeind te houden is vooruitgang écht noodzakelijk. Wij hopen dan ook dat in de komende periode er in goed overleg met het kabinet kan worden gekeken naar oplossingen om horecaondernemers perspectief te bieden”, zegt voorzitter Robèr Willemsen.