Nieuwe organisatie De Broodpiraat valt ’t Stoepje aan
De grootste marktbakker, ’t Stoepje, krijgt concurrentie van de nieuwe franchiseorganisatie De Broodpiraat. De nieuwe broodhandelaar wil concurreren op versheid, maar gaat een prijsoorlog niet uit de weg, aldus directeur Theo Demmer vrijdag.
De honderd marktbakkers van ’t Stoepje uit Spakenburg staan op zo’n 900 van de bijna 1100 Nederlandse markten. Nieuwkomer de Broodpiraat is vanaf volgende week aanwezig op veertig markten, zegt Demmer. „En er gaan de komende tijd offertes voor nog eens vijftig markten de deur uit.”
Een aantal marktbakkers vroeg Demmer voor hen de inkoop van brood en banket te verzorgen. Ze waren ontevreden over ’t Stoepje, zegt Demmer. „Het is toch raar dat praktisch alle marktbakkers in één hand zijn.”
Consumenten die hun brood en banket op de markt kopen, zullen voorlopig weinig merken van een prijzenslag tussen de beide ketens. „We willen concurreren op kwaliteit en versheid. Maar als er op dezelfde markt ook een Stoepje-kraam staat, dan zullen we proberen klanten af te pakken,” aldus Demmer.
„Ik juich het initiatief toe,” zegt Stoepje-directeur Peter Beukers. „Het is goed dat er een concurrent bijkomt, dat dwingt ons tot creativiteit en innovatie. Maar ik denk niet dat het een levensvatbare formule is.” Beukers is niet te spreken over de manier waarop de Broodpiraat te werk gaat. „Ze kopiëren onze kleuren en uitstraling.”
De marktleider denkt niet dat er een prijzenslag komt. „Het is te goedkoop om alleen op prijs te concurreren. Als de consument alleen lage prijzen wil, dan gaat hij wel naar Aldi of Lidl.”
De Broodpiraat is niet de eerste concurrent van marktleider ’t Stoepje. De formules Uw Marktbakker en De Bakkerie zijn nummer twee en drie. De franchiseformule ”Uw Marktbakker” is overigens ook onderdeel van Market Food Group, het moederbedrijf van ’t Stoepje.
Demmer beschuldigt zijn concurrent Beukers van intimidatie. Franchisenemers zouden door medewerkers van ’t Stoepje worden gefotografeerd. „We hebben inderdaad foto’s van marktkramen gemaakt om te kunnen vaststellen of de Broodpiraat inbreuk maakt op het merkenrecht,” zegt Beukers.
De Broodpiraat betrekt zijn brood van veertig leveranciers, grotendeels warme bakkers.