Lesprogramma tegen seksueel misbruik doven
Dovenorganisaties Koninklijke Effatha Guyot Groep (KEGG), FODOK, Viataal en Auris werken aan een lesmethode voor dovenscholen over seksualiteit en intimiteit. Leerlingen van deze scholen moeten met het nieuwe lesprogramma beter leren omgaan met seks en seksualiteit. Dat zei een woordvoerster van de Federatie van Ouders van Dove Konderen (FODOK) vrijdag.
De instituten besloten seksualiteitsonderwijs voor dove kinderen op te zetten, omdat zij zeer kwetsbaar zijn als het gaat om seksueel misbruik. Door problemen met communicatie krijgen dove kinderen verschillen tussen goed en fout minder duidelijk mee dan horenden. Ze missen nuances, waardoor ze eerder grenzen overschrijden.
De leraren van de scholen moeten hun kennis bijspijkeren: hun kennis van de gebarentaal moet beter en ze moeten deskundiger worden op gebied van seksualiteit onder hun leerlingen.
Een jaar geleden deed een leerlinge van de Effatha–school in Zoetermeer aangifte van meerdere aanrandingen en verkrachtingen door een groep jongens uit haar klas. De rechtbank in Den Haag veroordeelde in september negen jongens tot voorwaardelijke celstraffen en werkstraffen waarin zij een cursus omgaan seksualiteit moeten volgen.
De rechter heeft in de strafmaat rekening gehouden met de omstandigheden van de jongens en legde een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de school. Leraren verlieten vaak voor langere tijd het klaslokaal, zodat de jongens hun gang konden gaan.
Ook reageerden de medewerkers van de school niet adequaat op signalen van leerlingen en ouders over afwijkend seksueel gedrag, constateerde de rechtbank. In de motivering van de rechtbank staat onder meer dat het 14–jarige meisje „voor langere tijd als seksueel voorwerp is gebruikt".
Waarschijnlijk kunnen de eerste scholen van KEGG eind 2005 aan het werk met de lessen seksualiteit en intimiteit, zei de woordvoerster van FODOK. Er is al wel wat materiaal, maar dat is nog niet geschikt voor het niveau van de dove leerlingen. Verder moet alles aangepast worden aan gebarentaal.