Creationist geeft studieprogramma’s Braziliaanse universiteiten vorm
De Braziliaanse president Jair Bolsonaro heeft de evangelicale christen Benedito Guimarães Aguiar Neto zaterdag benoemd tot directeur van CAPES, het overheidsinstituut dat toezicht houdt op studieprogramma’s van universiteiten.
Die beslissing leidde tot verontruste reacties onder wetenschappers, schreef het wetenschappelijke tijdschrift Science zondag. Ze zijn bezorgd dat creationisme een plaats zal krijgen in het Braziliaanse wetenschaps- en onderwijsbeleid.
„Het is volkomen onlogisch om iemand die onderzoek heeft gepromoot dat in strijd is met de wetenschappelijke consensus, te benoemen op een post dat hij programma’s kan beheren die essentieel zijn voor een wetenschappelijke opleiding”, liet evolutiebioloog Antonio Carlos Marques van de Universiteit van São Paulo weten aan Science.
Intelligent design
Aguiar Neto was eerder rector van de Mackenzie Presbyterian University (MPU). Op deze universiteit heeft onderwijs in intelligent design (ID) een gewaardeerde plaats. ID stelt dat leven zo complex is dat het onmogelijk door darwiniaanse evolutie kan zijn ontstaan, maar dat daarvoor een intelligente ontwerper noodzakelijk is. Hoewel ID zich stipt aan de wetenschappelijke methode houdt, kan het rekenen op kritiek van seculiere wetenschappers, die het zien als een vorm van creationisme.
Onrust
De onrust onder wetenschappers wordt gevoed doordat Aguiar Neto zich onlangs heeft laten ontvallen dat ID in de basisopleidingen van Brazilië moet worden geïntroduceerd als „tegenhanger voor de evolutietheorie.”
Carlos Joly, biodiversiteitswetenschapper aan de universiteit van Campinas, vindt dat de benoeming „onzekerheid” creëert over hoe CAPES de onderwijsprogramma’s zal gaan vormgeven.
CAPES is een agentschap van het Braziliaanse Ministerie van Onderwijs. Het is verantwoordelijk voor alle universitaire onderwijsprogramma’s aan Braziliaanse universiteiten. Het financiert onderzoek en duizenden beurzen voor master- en doctoraatsstudenten. Het biedt training voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs.