Eerste bestelling in VS voor 7E7 Dreamliner
De kleine Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Primaris Airlines in Las Vegas (Nevada) heeft twintig toestellen besteld van Boeings nieuwe vliegtuig, de 7E7 Dreamliner. Het is de eerste Amerikaanse bestelling voor dit toestel, nadat de Japanse maatschappij All Nippon Airways in april de eerste vijftig exemplaren bestelde.
De 7E7 is een ultramodern vliegtuig dat vooral is ontworpen op zuinigheid en snelheid. Het is niet bedoeld als concurrent van het nieuwe supertoestel A380 van Airbus. Met de bestellingen voor de 7E7 loopt het nog niet storm, hetgeen waarnemers vooral toeschrijven aan de moeilijke financiële positie waarin de meeste grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verkeren. Drie grote maatschappijen (American Airlines, Delta Air Lines en Northwest Airlines) maakten woensdag een gezamenlijk kwartaalverlies van 906 miljoen dollar (719 miljoen euro) bekend.
„Het is niet verwonderlijk dat het juist een van de nieuwe, kleine, ’goedkope’ luchtvaartmaatschappijen is dat het waagt de Dreamliner te bestellen”, aldus luchtvaartanalist Paul Nisbet van het luchtvaartonderzoeksbureau JSA Research. Behalve de twintig Dreamliners heeft Primaris Airlines twintig toestellen van het type 737-800 besteld. Verder neemt de maatschappij een optie op 25 toestellen van dit laatste type en op 15 Dreamliners. Het gaat hier om een opdracht van 3,8 miljard dollar die Boeing goed kan gebruiken. Het bedrijf liep onlangs een kostbare bestelling mis toen het parlement zonder veel omhaal 23,5 miljard dollar schrapte uit de defensiebegroting voor levering van een aantal nieuwe tankvliegtuigen door Boeing.
In totaal zijn er nu 72 Dreamliners besteld (50 voor All Nippon, 20 voor Primaris Airlines en 2 voor Air New Zealand). Dat betekent volgens Nisbet dat Boeing dit jaar waarschijnlijk niet meer het gestelde doel van 200 bestellingen haalt. De productie van de Dreamliner begint in 2006. Primaris verwacht de eerste toestellen met 150 stoelen tussen 2010 en 2013. De Dreamliners voor Primaris worden volledig uitgerust als businessclass, waarmee de maatschappij hoopt te concurreren met de grote luchtvaartmaatschappijen.