Ahold verstopt voortaan cijfers van Albert Heijn
Supermarktconcern Ahold heeft woensdag voor de laatste keer het losse omzetcijfer van supermarktbedrijf Albert Heijn gegeven. In de toekomst zit het ’verstopt’ onder het kopje ”retail Nederland”. Dat meldde de supermarktketen donderdag bij de bekendmaking van de voorlopige omzetcijfers over het derde kwartaal.
Volgens een woordvoerder van het bedrijf hangt het niet meer apart vermelden van de cijfers van Albert Heijn samen met een nieuwe indeling van de gebieden in zogeheten arena’s. „We zijn nog bezig met die indeling. We overwegen om het cijfer niet meer los te geven. De winstcijfers van Albert Heijn hebben we overigens nog nooit apart gepubliceerd.”
Ahold verdeelt zijn supermarktactiviteiten over vijf arena’s. Er is een arena ”Nederland”, waarin niet alleen de cijfers van Albert Heijn worden vermeld, maar ook de resultaten van de drogisterijketen Etos en drankenhandel Gall & Gall. De resultaten van Schuitema, waar Ahold een belang van circa 73 procent in heeft, telt het concern mee in het cluster ”retail Europa”. Verder zijn er de arena’s ”Stop & Shop/Giant-Landover”, ”Bi-Lo/Bruno’s” en ”Giant-Carlisle/Top’s”. Los daarvan geeft Ahold zijn foodserviceactiviteiten in de resultaten weer.
De omzet van Ahold is in het derde kwartaal uitgekomen op 12 miljard euro. Dat is 7,9 procent minder dan in dezelfde periode van 2003. Dat bleek vanmorgen uit de voorlopige omzetcijfers die het supermarktconcern publiceerde.
De omzet over de periode van 12 juli tot en met 3 oktober kwam overeen met de verwachting van veel analisten. Het cijfer werd negatief beïnvloed door een lagere wisselkoers ten opzichte van de dollar en de verkoop van bedrijfsonderdelen. Zonder die effecten steeg de omzet met 1,2 procent.
De Albert Heijn-winkels realiseerden een omzetgroei van 3,1 procent. Bij die toename tekende de onderneming vanmorgen wel aan dat er vorig jaar sprake was van „een zwak derde kwartaal.” Verder staat de omzet onder druk door de prijzenoorlog die de supermarktketens in Nederland voeren. AH had te maken met een gemiddeld lager bestedingsbedrag, onder meer als gevolg van de dalende prijzen van levensmiddelen.
In heel Europa bleef de omzet gelijk op 3 miljard euro. In Spanje veroorzaakten een zwak toeristenseizoen en een kleiner aantal winkels een omzetdaling van 4,4 procent. Centraal-Europa liet een vrolijker beeld zien. Daar steeg de omzet, exclusief wisselkoerseffecten, met 8,2 procent door hogere verkopen en nieuwe winkels.
Ahold haalt het overgrote deel van zijn omzet echter uit de Verenigde Staten. In de winkels daalde de omzet met 1,3 procent tot 6,1 miljard dollar. US Foodservice, de Amerikaanse dochter die de spil was in de grote boekhoudfraude bij Ahold, boekte een toename van 2,9 procent. Hierdoor kwam de omzet uit op 4,4 miljard dollar.
De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag ingestemd met een verzoek om onderzoek te doen naar het aantal inktsoorten dat is gebruikt bij het opstellen van geheime afspraken bij supermarktconcern Ahold. Het onderzoek spitst zich toe op de ”side letters” die zijn gemaakt over de zeggenschap bij het Zweedse ICA. Er wordt gekeken naar de inkt die is gebruikt bij het zetten van de handtekeningen en de data.