Economie

Consumenten kwetsbaarder

Consumenten worden kwetsbaarder voor oneerlijke verkopers, heeft Europees commissaris Byrne (Consumentenzaken) donderdaggezegd op een Europese consumentenconferentie in Amsterdam.

ANP
21 October 2004 10:14Gewijzigd op 14 November 2020 01:47

Byrne merkte op dat vooral financiële transacties steeds ingewikkelder worden. Nieuwe verkoopmethoden zoals internet zijn in opkomst en bovendien vergrijst de bevolking: volgens hem werken ouderen als een magneet op oplichters.

De Europees commissaris vindt daarom dat de naleving van consumentenrechten moet worden versterkt. Hij is het daarover eens met huidig EU-voorzitter Nederland.

Brussel heeft consumenten de laatste jaren op papier meer rechten gegeven. Maar in de praktijk blijkt het lastig alle schendingen aan te pakken. Consumenten beseffen soms zelf niet welke rechten ze hebben; laat staan dat ze klagen dat hun rechten zijn geschonden, weet Byrne.

De aanpak van misleidende bedrijven moet daarom een taak zijn van velen, zei hij. Bedrijven moeten misleidende concurrenten aan de kaak stellen, consumentenbonden moeten duidelijkheid scheppen en de overheid moet criminele en frauderende verkopers aanpakken.

Tot slot moet ook de consument zelf goed opletten. „Die moet steeds beseffen dat als een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dat meestal ook zo is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer